FAQ |
Kalender |
2006-12-14, 15:39 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Ledsen om detta inlägg hamnat fel. Flytta det gärna till rätt ställe isåfall. Jag driver en hemsida för min körs räkning och har problem med epostlistorna. Alla medlemmar ligger i en mysql-bas. Vid epostutskick parsas mottagaren innan "@"-tecknet. Tex "[email protected]". Exim4 slår upp tabellen "alla" och skickar ett mail till de medlemmar som finns i denna tabell (detta för att kunna göra smågrupper som tex "styrelse", "pr-grupp" etc). Exim är uppsatt med smarthost = min ISP:s smtp-server. (mail.lsn.se) Problemet är att två av mina användare har comhem-abonnemang och de får följande fel när de skickar mail till listan: Kod:
-----Ursprungligt meddelande----- Från: Mail Delivery System [mailto:[email protected]] Skickat: den 5 december 2006 22:16 Till: [email protected] Ämne: Undelivered Mail Returned to Sender This is the Postfix program at host mail.lsn.se. I'm sorry to have to inform you that your message could not be delivered to one or more recipients. It's attached below. For further assistance, please send mail to <postmaster> If you do so, please include this problem report. You can delete your own text from the attached returned message. The Postfix program <[email protected]>: host mail.comhem.basefarm.net[80.76.149.101] said: 550 Local sender address requires authentication (in reply to RCPT TO command) <[email protected]>: host mail.comhem.basefarm.net[80.76.149.101] said: 550 Local sender address requires authentication (in reply to RCPT TO command) Alla andra användare kan skicka mail på epostlistan finfint, och de kommer också fram till comhem-användarna. Jag har kontaktat supporten på Comhem, men inte fått svar på tre veckor... Surprised? Nån som har en lösning? Mvh, /Bosse |
||
Svara med citat |
2006-12-14, 15:52 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Inte comhem. Comhem tar nog inte emot mail från en annan server med avsändaradress comhem om det inte är en autentiserad användare. Snurrigt värre jag vet, men jag skulle inte skälla på comhem, dom har väl inte gjort något fel. |
|||
Svara med citat |
2006-12-14, 16:06 | #3 | |||
|
||||
Administratör
|
Har också haft problem med att skicka mail till ComHem via webbapplikation. Tror jag löste det genom att ta en annan SMTP-server
2006-12-14, 16:33 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag och min har också problem att skicka mail via Comhem samt att det mail som kommer tillbaka innehåller en länk som går till en sida där alla bannade IP hamnar.
Nu har jag inte adressen till den sidan eftersom vi inte har haft problem på ett tag nu. En nackdel med Comhem är att det tar lång tid innan man får svar från dem. |
||
Svara med citat |
2006-12-14, 16:47 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
maila postmaster @ com hem... Har för mig att de svarar rätt snabbt
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2006-12-21, 15:58 | #6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hmm, jag misstänkte att det var något i stil med svar 1 ovan. Comhem kan inte autentisera avsändaradressen och därför bombar det.
En "rolig" detalj är att jag har samma problem med spray, som vi använder på min sons dagis. Där får man bara ha 5 mottagare i samma mail, annars klagar smtp:n. Om man försöker med en annan smtp-server så bombar spray-adresserna. Klurigt problem detta, ingen som har en bra lösning? /Bosse |
||
Svara med citat |
2006-12-21, 16:55 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi har också problem med Comhem/Chello- och Spray-adresser. Tänkte skicka ett mail till adressen Jonny tipsade om ovan för att få klarhet i detta. Jobbigt med alla returer hela tiden.
|
|||
Svara med citat |
2006-12-21, 17:23 | #8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har mailat comhem igen på adressen ovan. Återkommer om jag får svar.
|
||
Svara med citat |
2006-12-22, 12:16 | #9 | |||
|
||||
Medlem
|
Problemet är att om man sitter med en @comhem.se adress så kan man inte maila till andra @comhem.se om man använder en extern smtp, i detta fall mail.lsn.se, alltså inte comhems. Denna regel är satt för att hindra spam. Sen kan man disskutera om den regeln är bra/dålig, de är en annan femma.
|
|||
Svara med citat |
2008-10-17, 16:48 | #10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hmmm jag har en server som inte kan skicka till comhem adresser ..... ska försöka med
postmaster .... se vad jag får för svar... lite gammal artikel.... men någon kanske läser. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|