Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Snart lediga .nu domäner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-27, 17:13 #1
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Hej!
Letar efter en lista över utgående .nu-domäner. Finns det en sådan som uppdateras automatiskt?
Om inte hur stort tror ni intresset för en sådan skulle vara?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-27, 17:22 #2
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Internet Sweden postade ju en lista här på WN tidigare men du kan nu hitta den på hans blogg. Någon annan sådan tjänst känner jag inte till.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-28, 13:53 #3
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Mm, den är bra men det är ju en lista som han skapar och går igenom efter bra domäner vilka han själv tar.

Då blir det till att utveckla en sådan.
Finns det ett intresse för att betala något för en sådan tjänst?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-28, 14:47 #4
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
@aquastorm - naturligtvis har jag inget emot att du utvecklar en sån, men jag tänkte bara ge dig ett par ord på vägen att tänka på..

Jag har släppt listan i snart ett års tid och jag har inte tagit betalt för den - varför kan man fråga sig -

- I december 2007 förändrades strukturen i hur och vad som visas kring domänerna från att tidigare varit "Expire in 60 day(s)" till "Expire in 1 day(s)", så slutade det plötsligt att gälla för hälften av domänerna, resten är markerade som "Taken"(utan expiredatum), fram till att de blir "Availible". Problemet är att andra domäner som lyser "Taken" är "Reserved", "Revoked", "On Hold", "Auction Hold" mfl.
Vidare kan domäner vara släppta (Availible) enligt whoisapplikationer/script men oregistreringsbara och hos Nunames står det "already in use" (Jag börjar dock misstänka att detta inte sker med Nunames goda minne dock, utan sker med yttre påverkan)

- En .nu-domän har vanligtvis 42 dagars karantäntid, varför jag skriver "vanligtvis" är för att en .nu-domän lika gärna kan släppas 7 dagar innan som 7 dagar efter tidpunkten den enligt whois ska.. Lägg sedan till att uppdatering för centrala whoisen ligger i USA, whoisen uppdateras 2-3 ggr per dygn, en .nu-domän släpps en tidpunkt beroende på det "gamla" ombudets geografiska plats och tidsskillnader mot USA. En .nu-domän kan alltså i stort sett släppas någon gång vid tre tillfällen per dygn under 14 dagars tid.

- I början av augusti i år kontaktade VDn på Snapback.se mig för att de var färdiga med ett system för att snapbacka .nu-domäner och undrade om jag var intresserad av att betatesta systemet !? :blink:
(Jag avböjde med att det inte var aktuellt, kanske jag ska tillägga)
Det jag vill få sagt med det är att du sannolikt kommer att möta konkurrens med din applikation.

Men min övertygelse är att det inte finns någon som är intresserad av att betala för den osäkra information som den presenteras idag - det är en av orsakerna till att jag släpper den utan kostnad på min blogg - och alltså först när de ÄR lediga och inte förr, men visst det kan jag ge dig rätt i att jag tar en och annan då och då själv - frågan är väl vem som inte skulle göra det efter att väl och länge arbetat för att kunna se det jag gör - och hålla det hyfsat uppdaterat?
Tycker du att det är fel?

Hursomhelst - Plockar du fram en tjänst som du anser klarar av dessa problem, så skulle tom jag kunna tänka mig att betala för den..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-28, 15:03 #5
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
"men visst det kan jag ge dig rätt i att jag tar en och annan då och då själv"

Dvs, din lista är inte fullständig bara lite domäner du själv valt att upplysa andra om i goodwill syfte.

Då vet vi. :] Thx.
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-28, 15:33 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Alpha@Sep 28 2008, 15:03
"men visst det kan jag ge dig rätt i att jag tar en och annan då och då själv"

Dvs, din lista är inte fullständig bara lite domäner du själv valt att upplysa andra om i goodwill syfte.

Då vet vi. :] Thx.
@alpha - HAHA vad försöker du säga? Är du inte läskunnig eller vad är det frågan om?
Jag har från start sagt att jag inte kan uppskatta exakt hur mkt jag ser:
Citat:
Varje dag släpps ett antal .nu-domäner. Det är okänt hur många av dessa som jag känner till, men följande domäner som tidigare varit registrerade är from nu lediga för registrering
http://www.webmasternetwork.se/index.php?act=ST&f=16&t=28352&s=wn

Naturligtvis kan jag inte heller påstår att listan är komplett - eftersom det inte finns möjlighet att stämma av listan mot registret!?
Däremot ser jag en del tendenser kring .nu-registreringar, som jag valt att inte öppet redovisa. Jag har även fått antalet domäner jämfört..

Vad gäller nysläppta .nu-domäner, så redovisar jag samtliga jag ser - i de fall jag registrerat själv - så skriver jag som bekant ut det.

Och NATURLIGTVIS registrerar jag som den "domänpundare" jag är även domäner själv. Under det gångna året uppskattar jag att mellan 750-800 domäner registrerats utifrån mina listor (av andra av mig själv) - omöjligt att veta säkert hur mycket mina listor spelat in, men att det finns personer som uppskattar listorna har jag inget tvivel om alls.

Men om du får för dig att jag väljer ut ett antal i att lista, så kan du ju till en början ta och besöka bloggen ifråga, där "den mest kompletta .nu-listan i världen" publiceras varje dag innan du kommer med betänkligheter om innehållet i den.

Listan publicerar jag för att den inte finns att tillgå någon annanstans - och mitt behov av att se gissar jag att fler har med mig - inget annat.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-28, 15:55 #7
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Jag tycker mycket om din lista och tycker det är bra att du släpper den fri. Jag kommer med största sannolikhet göra en tjänst som är gratis. Om den skulle bli bättre än din lista kanske jag någon gång tar betalt men vägen dit är lång.

Men 2 listor är med största sannolikhet bättre än en lista.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-02, 14:16 #8
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Jag har hittat en .NU som jag är intresserad av, och som jag nu antar gått i karantän då den fått statusen "NotRenewed".
När kan jag förvänta mig att den blir ledig?. Förstod jag det rätt att det är det 42 dagar (+-7) som gäller?
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017