Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


skilja på privat/företagets ekonomi

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-27, 11:20 #1
snajdarn22s avatar
snajdarn22 snajdarn22 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 46
snajdarn22 snajdarn22 är inte uppkopplad
Nykomling
snajdarn22s avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 46
Har precis startat egen firma. Har inget speciellt företagskonto, bör jag öppna detta? Kommer omsätta väldigt lite pengar och kör detta vid sidan av mitt vanliga jobb.

Hur skiljer ni på företagets och era privata pengar? Räcker det med att öppna ett nytt konto på mitt eget namn och ha företagets pengar där?

En OT-fråga också: Drog igång verksamheten i augusti. Har inte sålt något ännu och bör därför köra på förlängt räkenskapsår. Hur går jag tillväga för att fixa ett förlängt räkenskapsår? Och kan jag göra det när fiman registrerades i augusti?

/snajdarn
snajdarn22 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-27, 12:00 #2
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Du bör skaffa ett separat konto till företaget eftersom alla transaktioner skall bokföras och det kan bli lite jobbigt med de privata transaktionerna.

Jag är företagskund hos SHB så jag har helt skilt på privat och företagets.

Beroende på om du kör med bokföringsprogram eller inte (rekommenderat även om du inte omsätter så mycket) så anger du det när du skapar ett nytt bokföringsår. Sen anger du det även i ditt förenklade årsbokslut när du lämnar in det.

Dock bör du kolla upp allt som du vill/behöver veta.

www.skatteverket.se

www.almi.se

www.nutek.se
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-27, 12:49 #3
Rob Rob är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 255
Rob Rob är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 255
Hej,
SEB har produkten Enkla Firman som du bör titta på:

http://www.seb.se/pow/wcp/templates/sebcol...&sitekey=seb.se

/Robert
Rob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-27, 14:53 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Du måste absolut ha ett separat bankkonto för företaget även om det går rent tekniskt att dela konto med dig som privatperson.

Koppla ett bankgiro till bankkontot, strunta i plusgirot.

Bokföringsprogram är en mycket bra investering i synnerhet om man inte är expert på bokföring.

Jag själv använder Visma/SPCS Administration 1000 och då kör jag bokföring, kundreskontra, leverantörsreskontra, fakturering, orderhantering, artikelregister, lagerhantering (i mindre omfattning då jag egentligen inte säljer varor utan mest konsulttjänster), jag får även en hiskelig massa försäljningsstatistik ned på artikelnivå per kund per månad med Täckningsbidrag och täckningsgrad om jag vill.

Dessutom ingår projekthantering och budget så jag kan verkligen styra en större business med detta program.

Jag brukar lägga upp varje aktivitet sommin kund vill ha särredovisat som en artikel i artikelregistret så det får ett eget artikelnummer. Då blir det enkelt att skriva samma sak från faktura till faktura för jag väljer bara en artikel och anger antal timmar jag jobbat med artikeln. Sen har jag kopplat artikeln till en artikelgrupp och lite annat så jag kan klassificera olika löpande tjänster och fastpristjänster och får ut underbart exakt statistik på artikelnivå. Enkelt att se vilka tjänster som är lönsamma och vilka som kostar mer än de smakar.

Det tog mig lång tid innan jag kom på hur jag skulle använda systemet, men det var mycket enkelt för allt fanns inbyggt.

VIISMA har även enklare program som passar små enskilda firmor för några 100-lappar.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017