Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bokföring

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-04, 11:46 #1
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Tjenare, vi har idag en redovisningsbyrå som ordnar våra papper varje månad som fixar iordning alla papper inför skatt osv.

Detta kostar ju en slant varje månad och blir en hel del räknat på ett år.

Hur gör ni ? Gör ni själva eller låter någon annan göra? Hur har ni tänkt?

Det handlar ju ändå om en kostnad på ett par tio tusen varje år.
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 11:49 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Jag gör löpande bokföring själv men har stöd av redovisningskonsult för jobbiga saker som jag inte reder ut själv. Hon gör även deklarationer och bokslut.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 11:51 #3
daniel234 daniel234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 666
daniel234 daniel234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 666
Samma här, den enkla löpande bokföringen sköts själv. Men vid deklaration och bokslut bör man ha experthjälp.
daniel234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 12:09 #4
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Har en redovisningsbyrå som fixar bokföringen så det blir mer tid till o göra annat.
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 12:27 #5
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Jag har en (re)visionsbyrå som sköter allt!
Detta sker på årsvis.
Har dock väldigt liten verksamhet på hobbynivå. Jag har skickat 12 fakturor i år.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 20:02 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag har provat båda varianterna.

Tycker inte det är så komplicerat att göra boföringen själv, det kan vara kanska kul om man gör det varje dag, då är det aldrig mycket jobb. Däremot kan det bli liggande och då blir det jobbigt att komma i kapp, mest för att jag hatar att sortera kvitton!!! Fakturering kan man sköta nästan automatiskt inifrån programmet.

Revisorn gör alltid bokslutet. Just nu har jag redovisningsbyrå och har haft det de senaste tre åren. Kanske kommer jag att göra det själv i fortsättningen, då jag vill ha snabbare feedback och mer kontroll hur saker bokförs. Jag har drivit företaget sedan 1999 och har väl totalt använt byrå för fyra av de 9 åren. Olika byråer kan dock skilja ordentligt i årskostnad. Timpriset är här helt irrelevant, det beror på hur många timmar de lägger ned på jobbet. Nuvarande byrån kostar väl ca 25 000 SEK (300-450 SEK/tim) men dyraste kostade 128 000 SEK (650 SEK/tim) för samma jobb.

Jag använder SPCS/VISMA Administration 1000, det kostar en del i inköp typ 6500 + moms och 3000 i årligt serviceavtal. Jag tycker det är så bra att jag inte kan tänka mig att byta, skulle dock vilja ha Administarion 2000 där man har beställning till leverantörer och Offertmodulerna med oxo. Brukar få erbjudande en gång om året att uppgradera men har inte gjort det ännu.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 20:25 #7
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Jag använder Swedbanks ebokföring och det tycker jag fungerar suveränt. Snabbt och enkelt.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 20:32 #8
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Visma Spcs 2000 är väldigt bra (serviceavtalet är väll ett måste), använder för beställningar till leverantörer osv funkar kanon. Men det finns en del saker som skulle kunna förbättras, tex lagerhanteringen och import export funktioner.

Conny nämner en siffra på 25k om året vilket är omkring där vi med ligger (+10k om man räknar med redovisningsfirmans arbete med sammanställning till revisorn). Och detta blir ju en rejäl slant om året när det är 3 företag.

Redovisningsfirman har sparat ganska mycket pengar åt oss några gånger då vi har haft dålig koll på hur saker och ting ska bokföras. Det är lite därför vi inte har vågat oss på att sköta det själva. Även fast det kanske inte väger upp deras kostnader.

Nu vet jag inte riktigt vart jag ville komma mer än att fånga upp för och nackdelar ni har märkt av.
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 21:29 #9
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Om man ska sköta bokföringen eller ej beror på skulle jag svara. Det finns många argument för och emot. Jag brukar dra tre saker man ska ha i åtanke.

1. Komplexiteten
Bokföringen kan i många fall vara väldigt enkel att handhålla själv. Har du fåtal "normala" inkommande och utgående fakturor klarar du säkerligen själv att bokföra detta. Redovisa moms och sådant är inte heller någon raketvetenskap idag. Blir det däremot lite mer och lite svårare kostar fel dig betydligt mer i kraft och eventuella skattetillägg än vad en bokföringskonsult kostar dig. Det är inte trevligt att få anmärkningar i revisionsberättelsen (som AB) för att du släpar med skatteinbetalningarna.

2. Vad är din tid värd?
Någonstans går brytpunkten där dina intäkter du tjänar på den tiden du får ägna åt bokföringen överstiger kostnaden för bokföringskonsulten. Har man inte full beläggning kan man likväl sköta bokföringen själv. Har du däremot fullt upp och inte direkt njuter av bokföringen är det lika bra att leja ut den. Det finns en vedertagen sanning som säger "Gör det du är bäst på". Om det inte är bokföring så pyssla inte med det själv.

3. Motivet med bokföringen
Ser du bokföringen som något nödvändigt ont som du bara vill bli av med kan du lika gärna göra det själv (om du inte dör tristessdöden). Men för många är det ett viktigt styrinstrument då är det kanske bättre att leja ut det och få ut mer av sin bokföring.

Utöver detta börjar det ploppa upp lite mer "automatiserad" bokföring till styckespris vilket skakar om grytan rejält. Även onlinebokföringen tar stora marker då den skapar möjligheter och fördelning av arbetsuppgifter mellan kunden och bokföraren. Men detta är ett annat kapitel som jag kan ta via PM om någon är intresserad.

Hör av dig om du undrar något!
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 21:30 #10
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Connys prisjämförelse tåls att läsa igen. Han har en poäng där att timpris är helt oväsentligt. Gå inte på den bluffen!
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017