FAQ |
Kalender |
2008-12-05, 13:30 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag läste i morse om att vi får en ny lag 1 jan 2010 som innebär att ALLA företag som hanterar kontant hantering måste registrera alla transaktioner på en godkänd kassaapparat (kassaregister). Det värsta är att kortbetalning räknas som kontant transaktion och därför påverkar oss e-handlare i högsta grad. Förutom inköpskostnad, supportkostnad osv så är det värsta att alla kortbetalningar ska knappas in manuellt i kassaapparaten. Helt sjukt!
|
||
Svara med citat |
2008-12-05, 13:41 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag frågade revisorn om detta för ett tag sedan och enligt honom skulle de nya lagen inte påverka webbutiker.
|
||
Svara med citat |
2008-12-05, 14:01 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag hoppas innerligt att du har rätt men enligt vad jag har läst ser jag inte att det finns någon "kryphål" för oss.
Läste en intervju med en biluthyrningsfirma som skulle tvingas skaffa kassaregister trots att de bara tog betalt via kort och faktura just för att alla korttransaktioner räknas som kontant betalning. |
||
Svara med citat |
2008-12-05, 14:03 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Hittade på Skatteverket att det finns ett undantag för "distans- och hemförsäljning". Där borde väl vi ingå hoppas jag :-)
|
||
Svara med citat |
2008-12-05, 17:59 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad de menar med kortbetalning är de som bara har en kortterminal i sin butik.
Dessa måste nu också skaffa ett riktigt kassaregister. Detta är alltså inget som e-handlare påverkas afv. |
||
Svara med citat |
2008-12-05, 19:10 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jobbigt för de största närbutikerna annars =)
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|