Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Gå tillväga med ny affärsidé

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-29, 22:41 #11
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag håller med om det du säger till viss del Conny. Jag har också samarbetat med folk där det skitit sig rejält. En av gångerna räddades jag till viss del av ett avtal.

Poängen är att man ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ska göra saker ihop med kompisar för att det är en kul grej. Starta en förening, måla tavlor ihop, skjut pilbåge ihop eller vad som helst. Men gör inte affärer ihop BARA för att ni är kompisar och det vore "ball". Du får alltid med dig en massa dövikt som inte kommer prestera ett skit, bara för att man är kompisar och "alla ska vara med".

Gå inte i den fällan den suger rejält. Så skriv ett avtal som reglerar skyldigheter och rättigheter innehavarna emellan.

En affärsplan är bra i teorin men tråkig i praktiken. Det är mycket roligare att ta fram en produkt än att ordbajsa (ja ja, man ordbajsar inte bara Conny jag erkänner). En prototyp kan förenklas, göras i 3d-program, simulatorer osv. Självklart kan det vara superdyrt, men oftast behöver det inte vara det. Du behöver något som går att ta på, som går att förstå. En affärsplan går inte att sälja, men en grym legomodell som förklarar hur ni ska bygga en fusionsreaktor för hemmabruk är sjukt imponerande och säljer.

Men det viktigaste är att ni får bollen att börja rulla. Antingen självdör det eller så blir bollen sjukt stor. Det kommer visa sig bara ni börjar göra något.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-30, 00:02 #12
terbon terbon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
terbon terbon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Hej, har skummat igenom inläggen snabbt (är rätt trött) och ska ta mig en ordentlig titt imorgon. Kan säga att det kan vara aktuellt att göra en egen prototyp själv (inget allt för stor kostnad) så då bör man egentligen börja med det då. Ska nog säkert kunna slänga ihop en 3d prototyp med i Cinema 4D.

Produkten skulle man kunna säga bygger vidare på ett redan etablerat koncept, nästan liknande han som sålde idén med större hål på schampoflaskor. Rätt dåligt exempel egentligen, men man får tanken.

När man skriver avtal, gäller det att man formulerar det på något speciellt sätt. Och att alla skriver på, sen förvarar man originalet somewhere och gör kopior eller? Hur fungerar det när man skriver ett sekretessavtal, ska man ha med något speciellt där.

Hör av mig till dig ConnyWesth under morgondagen. Angående de i "projektgruppen" så är det Jag min flickvän och hennes mor.

Skriver mer imorgon när jag läst igen mer utförligt.
terbon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-30, 00:18 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Originally posted by ztream@Dec 29 2008, 22:41
Jag håller med om det du säger till viss del Conny. Jag har också samarbetat med folk där det skitit sig rejält. En av gångerna räddades jag till viss del av ett avtal.

Poängen är att man ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ska göra saker ihop med kompisar för att det är en kul grej. Starta en förening, måla tavlor ihop, skjut pilbåge ihop eller vad som helst. Men gör inte affärer ihop BARA för att ni är kompisar och det vore "ball". Du får alltid med dig en massa dövikt som inte kommer prestera ett skit, bara för att man är kompisar och "alla ska vara med".

Gå inte i den fällan den suger rejält. Så skriv ett avtal som reglerar skyldigheter och rättigheter innehavarna emellan.

En affärsplan är bra i teorin men tråkig i praktiken. Det är mycket roligare att ta fram en produkt än att ordbajsa (ja ja, man ordbajsar inte bara Conny jag erkänner). En prototyp kan förenklas, göras i 3d-program, simulatorer osv. Självklart kan det vara superdyrt, men oftast behöver det inte vara det. Du behöver något som går att ta på, som går att förstå. En affärsplan går inte att sälja, men en grym legomodell som förklarar hur ni ska bygga en fusionsreaktor för hemmabruk är sjukt imponerande och säljer.

Men det viktigaste är att ni får bollen att börja rulla. Antingen självdör det eller så blir bollen sjukt stor. Det kommer visa sig bara ni börjar göra något.
Vi är nog rätt överens om man ser till sakfrågan, kompisar ska inte vara med "bara" för att det är kompisar utan för att det är alltid kravet att man samarbetar med de bästa personerna och endast dem.

jag ser dock ett problem med att börja lägag ned massor av jbb med något (även en prototyp) innan man har reglerat hur rätten till arbetet ska fördelas/hanteras exempelvis om någon vill dra sig ur.

Det händer titt som ttt att folk går med i ett projekt och lägger ned några 100-tal elelr 1000-tal arbetstimmar och sedan får de behov att dra sig ur pga av andra åtaganden, hur ska det regleras? Det är viktigt att komma överens om, i förväg.

Jag har varit med om att det startat regelrätta "krig" om rättigheterna för att man har olika förväntningar som inte var reglerade i avtal.

Ja, sen håller jag fullkomligt med om att en lego-prototyp av ett kärnkraftverk kan vara grymt imponerande på externa parter.

Men affärsplanen är inget ordbajsande utan det är det som beskriver själva "värsta"-grejen. ...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-30, 00:20 #14

Citat:
Originally posted by terbon@Dec 30 2008, 00:02
Hej, har skummat igenom inläggen snabbt (är rätt trött) och ska ta mig en ordentlig titt imorgon. Kan säga att det kan vara aktuellt att göra en egen prototyp själv (inget allt för stor kostnad) så då bör man egentligen börja med det då. Ska nog säkert kunna slänga ihop en 3d prototyp med i Cinema 4D.

Produkten skulle man kunna säga bygger vidare på ett redan etablerat koncept, nästan liknande han som sålde idén med större hål på schampoflaskor. Rätt dåligt exempel egentligen, men man får tanken.

När man skriver avtal, gäller det att man formulerar det på något speciellt sätt. Och att alla skriver på, sen förvarar man originalet somewhere och gör kopior eller? Hur fungerar det när man skriver ett sekretessavtal, ska man ha med något speciellt där.

Hör av mig till dig ConnyWesth under morgondagen. Angående de i "projektgruppen" så är det Jag min flickvän och hennes mor.

Skriver mer imorgon när jag läst igen mer utförligt.
Avtalet utfärdar man i ett orginal för varje part. Är ni tre som är parter så skriver man ut tre orginal som alla undertecknar och var och en får ett eget orginal.

När det gäller avtal så är det ett antal principer man kan jobba med så kommer man långt:

- Se till att anteckna allt ni kommer överens om i avtalet
- Se till att avtalet blir en win-win överenskommelse annars kommer det inte att hålla
- Se till att hålla allt ni kommer överens om ("Pacta sunt servanda", "avtal skall hållas")
- Varken kräv eller gå med på orimligheter, allt ska vara rimligt
- Avtala ALDRIG om något som är olagligt
- Ett avtal är viktigt att det har ett enkelt och stringent språk så det inte går att tolka på mer än ett sätt, och att alla parter tolkar det på samma sätt.
- Bolla avtalet med fler persner sm ni har förtrende för
- När alla detaljer är klara så låt alla sova på saken och gå igenom alla detaljer ytterligare en gång så att alla oklarheter får komma upp idagen innan ni undertecknar avtalet.
- Stressa ALDRIG fram ett avtal, för då blir ni bara osams efteråt
- Våga fråga de andra parterna vad de menar/vill med sina krav
- Ordbajsa aldrig i avtal, var kort och precis, men tydlig, i formuleringar

Detaljer som kan vara bra i avtalet:

- Se till att ha definierat alla avtalets parter
- Datering
- Vad gäller avtalet (Omfattning)
- Hur länge gäller avtalet (avtalstid, förlängning)
- Vad är varje parts åtagande
- Hur kan en enskild part avsluta avtalet
- Vad händer vid avtalsbrott (skadestånd, vite, inkasso...)
- Hur hanteras tvister (förhandling, tingsrätt, skiljenämnd)
- Vilket lands lagar ska gälla (Sverige)
- Hur kan ändringar(omförhandlingar) ske
- Är avtalet det fullständiga avtalet?
- Ska ändringar alltid vara skriftliga?
- Kan åtagande överlåtas? Hur regleras detta?
- Force majeure ()
- Jämkningsklausul
- Underskrifter i orginal och datering för varje underskrift

Vi kan ta detaljerna när du är utvilad...

Vi hörs imorrn...
Oläst 2008-12-30, 11:49 #15
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Många bra tips, glöm inte bort att det i de flesta kommuner finns gott om hjälp och rådgivning att få när man ska starta företag.

Själv bor jag i Helsingborg och här finns "Näringslivets hus" som huserar en massa partnerföretag som ger gratis rådgivning i ett begränsat antal timmar under tex uppstart, patensansökande etc. Alla dessa rådgivare jobbar under NDA (sekretessavtal) så det är ingen fara att diskutera med dem.

Har själv utnyttjat detta, både rådgivning och att deras jurist tittade över ett avtalsförslag och kom med vettiga synpunkter.

Akta dig dock, bor du i en "dålig" kommun kan den hjälpen du erbjuds vara rent åt helvete, med nån gammal bock som tycker att bruksindustri är den enda vägen framåt.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-31, 04:46 #16

Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Dec 30 2008, 10:49
Många bra tips, glöm inte bort att det i de flesta kommuner finns gott om hjälp och rådgivning att få när man ska starta företag.

Själv bor jag i Helsingborg och här finns "Näringslivets hus" som huserar en massa partnerföretag som ger gratis rådgivning i ett begränsat antal timmar under tex uppstart, patensansökande etc. Alla dessa rådgivare jobbar under NDA (sekretessavtal) så det är ingen fara att diskutera med dem.

Har själv utnyttjat detta, både rådgivning och att deras jurist tittade över ett avtalsförslag och kom med vettiga synpunkter.

Akta dig dock, bor du i en "dålig" kommun kan den hjälpen du erbjuds vara rent åt helvete, med nån gammal bock som tycker att bruksindustri är den enda vägen framåt.
Lita inte bara till en rådgivare utan anlita flera, de kommer troligen att ha lite olika infallsvinklar och bra tips allihop. Men vissa saker kan även hamna i bjärt kontrast med varandra.

I slutändan är det ni själva som måste fatta de avgörande besluten, så man måste sätta sig in i en hel del detaljer, för att fatta bra beslut.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017