FAQ |
Kalender |
2009-01-02, 18:03 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har försökt läsa på lite kring hur man gör bäst för att få bra träffa på google i utlandet.
Hittade följande inlägg (från 2007) på en tidigare fråga här på WN "Det viktigaste är ju att man har servern/webbsidan i samma land som målgruppen befinner sig i. En .com-domän kan alltså ranka bättre än en .se-domän om .com-domänen´s webbserver är i Sverige och .se är i utlandet. Sedan är det väl möjligt att .se rankar lite bättre än .com om alla andra förutsättningar är desamma. " Stämmer det att man bör ha webservern i exempelvis tyskland om man vill nå tyska konsumenter? Jag har idag en svensk e-handelsbutik hos textalk och tänkte registrera www.domän.de istället för www.domän.com/de. Men det kanske inte spelar så stor roll om servern ändå finns här i Sverige. Mina två frågor blir alltså: Är det bättre att ha en .de adress än en .com/de adress? Är det viktigt att ha servern i Tyskland? Tacksam för svar och jag ber om ursäkt om jag missat ett exakt likadant inlägg någon annanstans. Richard |
||
Svara med citat |
2009-01-02, 18:40 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Prova söka på seo-forum.se. Där brukar man kunna hitta det mesta
|
||
Svara med citat |
2009-01-02, 18:50 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-01-02, 20:02 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag skulle säga att .de helt klart är bättre än .com, hur det påverkar rent seomässigt vågar jag inte uttala mig om hur det påverkar din ranking. Men förtroendemässigt så är TLDn för målgruppen att föredra. Själv har jag ett större förtroende för svenska sidor som ligger under .se än de som ligger under .com.
När det kommer till tyskland ska de dessutom, enligt en svensk-tysk vän, vara extra kräsna med TLDn. |
||
Svara med citat |
2009-01-02, 22:44 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-01-02, 23:32 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Vilken tld du använder spelar ingen roll. Går att lyckas med alla. Men om du har sidan på engelska på .com så skulle jag personligen registrera en egen domän för den tyska sidan eller lägga den tyska delen på de.xxx.com för att skilja på dem. Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-01-03, 02:51 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för svaren.
|
||
Svara med citat |
2009-01-08, 02:02 | #8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hur är det med meta-language?
Kod:
<meta name="language" content="en"> Vad gäller servern tror jag det är av väldigt liten betydelse.. |
|||
Svara med citat |
2009-01-08, 04:42 | #9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kollade in Webmaster Tool nyss och där stod det att landsdomäner (.se, .de etc) automatiskt associeras med den "målgruppen". Jag har en engelsk version av en sida på en subdomän till en .se-domän. Den gick tyvärr inte att ställa in på "target audience" English.
Eftersom den ligger på svensk toppdomän anses den vara riktad till svenskar, inget snack. |
|||
Svara med citat |
2009-01-08, 12:50 | #10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jo, det är nog inget snack om att domänder av typen .se, .de, .dk ofelbart ränkas som riktade som till "sitt" land. Annat är det med .com, .org, .info osv. (ett intressant fall är nog .nu - som säkert används flitigare i sverige än i Niue)
Satsa på lang="sv" på root- och body-elementen istället för meta skulle jag säga, meta-language är inte så etablerad, lang-attributet är däremot del av w3c-standarden. Jag sätter alltid lang-attributet på mina sidor. Kod:
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en"> |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|