FAQ |
Kalender |
2009-01-05, 00:40 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Det är ju lätt hänt att det blir mycket papper efter några års bokföring. Får man scanna in alla fakturor, kvitton, osv. och döpa dem till verifikation1.jpg, verifikation2.jpg, osv. Och sedan slänga originaldokumentet? Till underliggande verifikationer alltså... Är det lagligt? |
||
Svara med citat |
2009-01-05, 02:07 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Nej, du får inte slänga originalen. Se http://www.bfn.se/fragor/fragor-arkivering.aspx
|
||
Svara med citat |
2009-01-05, 02:48 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
När det gått 10 år efter bokföringsåret får du göra det... Men då behöver du inte ha bokförngen kvar alls. Men inte före det. du måste spara alla orginal som du tog emot dem i din verifikationspärm i 10 år....
|
||
Svara med citat |
2009-01-05, 04:06 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-01-05, 05:49 | #5 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-01-05, 07:24 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag misstänker att det går bra ändå om du har kvar originalet.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2009-01-05, 11:28 | #7 | |||
|
||||
|
Vi scannar hela vårt bokföringsunderlag och skickar ibland iväg detta till revisorer etc. Framförallt för att underlätta och inte behöva skicka pärmvis med posten, och risken att det försvinner hos dem.
Originalen förvaras i tryggt förvar på kontoret. |
|||
Svara med citat |
2009-01-05, 11:36 | #8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag scannar allt mitt och skickar det via mail till dem som sköter den löpande bokföringen. Orginalen sätter jag i en pärm och sparar dem med så har jag bokföringen på 2 ställen om de ena stället skulle brinna ner plus att jag har bokföringen arkiverad i pdf-format.
Revisorn har inte gnällt på upplägget. |
||
Svara med citat |
2009-01-07, 01:29 | #9 | ||
|
|||
Medlem
|
Du får scanna in det och använda det i bokföringen men du måste behålla orginalfakturan i dess orginalform.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|