FAQ |
Kalender |
2008-11-13, 14:00 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vilken/vilka domän/domäner bör jag använda vid skapandet av en helt ny sida. DVS alla domäner är helt nya.
domän.com doman.com domän.se doman.se Ska jag använda endast en av dessa och i sådana fall vilken och göra 301 pekningar från de andra till denna eller bör jag bara ta endast en och ha resten enbart i ägo för att skydda den jag väljer? Sökord som jag vill den ska träffa högt på är av "åäö" karaktär. Passar på att ta en fråga till, har sökt lite på detta men hittade mest gamla trådar angående det och skulle vilja veta om det är ett fenomen som fortfarande gäller. Har på ett antal nyskapade sidor rankat högt på vissa söktermer men nyligen har de droppat i lite varierande grad någon till sida 2 och andra ser ut att vara helt borta. Är detta något som alltid/ofta händer och kan man räkna med att de efter viss tid börjar stiga tillbaka igen? Hoppas jag är nog klar i beskrivningen/ Baggen |
||
Svara med citat |
2008-11-13, 14:12 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag hade köpt alla fyra. Domäner är så pass billiga idag.
Gör 301-redirect på de domäner som inte är din huvuddomän. Annars kan sökmotorer tolka de som separata sidor. Bättre att fokusera pagerank på en domän. |
||
Svara med citat |
2008-11-13, 14:16 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Angående dina placeringar så ändras placeringar hela tiden. Skulle du tappa och inte komma tillbaka har du fått allvarlig konkurrens eller så tolkar Google din sida som inte relevant sökresultat längre.
|
||
Svara med citat |
2008-11-13, 14:37 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag äger i detta fall redan alla fyra, trodde det framgick. Ingen av dom har någon pagerank eller innehåll alls än. Min tanke var just vilken som blir bäst att använda som huvuddomän för att matcha googlingar som kommer vara av "åäö" karaktär.
Om enbart en skall användas o resten i malpåse. Eller om en ska användas och resten pekas till den och i sådana fall vilken av dessa bör man ta som den aktiva domänen. Citat:
|
||
Svara med citat |
2008-11-13, 14:41 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det jag syftade till här var sandbox effekten om det fortfarande är något som alla nystartade domäner ska gå igenom, jag antar att det är så men ville bara bekräfta det och gärna ha någon uppskattning på tidsintervall. Gärna även om det finns någon metod för att med viss sannolikhet verifiera/påvisa att man hamnat i något filter.
Citat:
|
||
Svara med citat |
2008-11-13, 15:19 | #6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om sidan är helsvensk:
doman.se som main och 301 från alla andra. Ska du ha engelska och svenska: doman.se och doman.com som main och 301 från idn-varianterna. Så hade iallafall jag gjort. En .se domän rankar bättre på svenska saker och en .com är bättre än .se för internationella saker. Och jag hade aldrig satt en idn domän som "huvuddomän". (Tycker nog bara inte om dem.) |
|||
Svara med citat |
2009-01-07, 22:57 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Finns där någon bra förklaring varför man inte skall ha idn som huvuddomän i ovannämnda exempel?
|
||
Svara med citat |
2009-01-08, 00:44 | #8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Mail funkar inte med idn-domäner tyvärr. :/
|
||
Svara med citat |
2009-01-08, 11:21 | #9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
1. IDN fungerar inte i alla webbläsare.
2. IDN fungerar inte om man surfar från ett icke-svenskt tangentbord (nåja, det kan det göra, men det är krångligt) 3. Google är ganska smart när det gäller att tolka ÅÄÖ som AAO. |
|||
Svara med citat |
2009-01-08, 11:36 | #10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Rent praktiskt.. Jag har prövat att använda IDN-domänen som huvuddomän och låta aao-varianten redirecta och det blev aldrig riktigt bra. Mycket mycket bättre att göra tvärt om.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|