FAQ |
Kalender |
2008-10-20, 01:49 | #1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tänkte lite på det här med skyddat varumärke och företagsnamn efter att ha läst tråden om CocaCola.me. Där pratas det om att ett skyddat varumärke väger tungt i en prövning hos IIS.
Skulle det gå att kräva domäner av folk bara genom att skapa bifirmor till sitt företag som heter samma eller likanande som domännamnet man är efter? Och sen hävda sin rätt till den .se-domänen? Jag har inte råkat ut för detta eller tänker inte göra det själv, jag är bara nyfiken på om det finns ett möjligt "kryphål" här... |
|||
Svara med citat |
2008-10-20, 01:51 | #2 | |||
|
||||
|
Det är även datum för registrering som avgör så nej det hade inte hjälpt dig
|
|||
Svara med citat |
2008-10-20, 12:40 | #3 | |||
|
||||
|
Citat:
Citat:
@kw_wasabi - tror att du bör omformulera frågan lite - det finns ingen som kan "kräva" någonting. En ATF mellan två parter är en tvist om vem som skall anses ha rätt till ett domännamn. Vem som helst (med eller utan registrerat varumärke, det kan alltså räcka med annan motsvarande namnrätt) kan ansöka om ATF. För att den sökande ska ha framgång skall dock samtliga tre punkter vara uppfyllda. - Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige. - Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han registrerade eller använde domännamnet - Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet. Mao - så är din fråga egentligen om det är värt att satsa 8K ex moms i ATFkostnad + Juridiska ombudskostnader + bifirmeregistreraingskostnader för att tro att du kommer att ha nån större framgång med "reverse domain hijacking" - Mitt råd är: Tänk om! |
|||
Svara med citat |
2008-10-20, 14:54 | #4 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-01-09, 18:25 | #5 | ||