FAQ |
Kalender |
2009-01-17, 13:39 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag bygger just nu på en poängsamlar sajt där medlemmen får pengar för att göra olika grejer. Dessa pengar kan inte tas ut kontant utan måste användas i vår webbutik.
- Betalar jag skatt på att dela ut premierna de samlat ihop till om värdet understiger 999 SEK? - Finns det några andra lagar och regler jag bör vara medveten om? Jag har mailat skatteverket ang. detta men det tar ju ett par dagar att få svar så tänkte checka läget här! |
||
Svara med citat |
2009-01-19, 02:15 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Ingen?
|
||
Svara med citat |
2009-01-19, 17:59 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Om värdet understiger 1000 kr behöver du inte betala arbetsgivaravgift.
Däremot måste personen själv ta upp inkomsten i sin deklaration. Det är dock inte ditt problem. |
||
Svara med citat |
2009-01-19, 18:42 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
En poängpremie inom en butik/shopp/sida får väl i första hand ses som en rabatt och inte inkomst av arbete (om det nu inte är ett rent arbete som utförs). I alla fall betalar inte ICA varken skatt eller arbetsgivaravgifter på alla trevliga bonuscheckar jag får där och som jag kan handla för.
Skulle man däremot ha något som räknas som inkomst av tjänst är det visserligen fritt från arbetsgivaravgifter upp till 1000:-. Men man ska lämna kontrolluppgift till Skatteverket så snart beloppet överstiger 100:-. Så helt "problemfritt" är det inte. |
||
Svara med citat |
2009-01-19, 23:29 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
Svara |