FAQ |
Kalender |
2009-02-07, 11:26 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej
Ville diskutera att ämne som jag tycker känns lite aktuellt pga KO granskningarna av bla blondinbella. Jag får som tidigare nämnts en hel del mail från bloggare som vill att jag ska skicka dem varor mot att de skriver om varorna. I dag fick jag ett mail som jag tycker gick steget längre. En kvinnlig bloggare som presenterade sig och sin blogg och hade ett hyfsat antal besökare. En intressant blogg med andra ord. Hon skrev att hon är trovärdig och har många besökare pga att hon var utbildad skribent och fotograf och därför skrev en bra blogg. Hon ville att jag skulle betala henne för att skriva redaktionella inlägg om mina saker för att det på så sätt skulle sälja bättre eftersom " Ingen vill läsa reklam", alternativt sponsra med varor. Hon skrev också rent ut sagt att bannerannonsering eller någon som på något sätt syntes att det var reklam var hon inte intresserad av eftersom det då skulle synas att det var reklam och hon blev då inte längre trovärdig... Så kära ni, hur ställer man sig till sådant? Ett intressant förslag, men uppenbarligen helt olagligt eftersom det bryter mot marknadsföringslagen. Frågan är om jag skulle accepterat bryter hon eller jag mot lagen? Jag känner att hon definitivt gör det, och att jag ligger i gråzon eftersom jag som företag vet vad hon gör och hon presenterat det tydligt för mig. Så kommentarer, funderingar, åsikter? Jag tycker det är klart intressant att diskutera. I det här fallet valde jag att säga nej, trots att det antagelinge givit besökare och kunder, men jag kände att det för mig var uppenbart fel. Hur skulle ni resonerat och gjort? |
|||
Svara med citat |
2009-02-07, 11:51 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Enligt marknadsföringslagen får man inte marknadsföra på det här sättet. Det är du som gör reklam och du som gör fel om du gör det. Ingen gråzon över huvudtaget.
Dessutom tror jag inte det skulle ge så mycket. Om bloggaren produktplacerar för dig ser jag inte varför hon inte skulle göra det för andra. Tror inte follk behåller intresset för en reklamfylld blogg särskilt länge. |
||
Svara med citat |
2009-02-07, 11:58 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
I det här fallet så driver hon en blogg där hon gör mycket annat än produktplacerar också så jag tror visst att det är en av de få bloggar som skulle gett något i min branch. Det är en bra blogg. Men som sagt för mig kändes det fel.
Kan man alltid säga att det är företaget som gör fel? Är det inte bloggaren som egentligen är ansvarig för det hon skriver? I det här fallet tyckte jag att det var helt klart olagligt men exempelvis när du väljer att sponsra en blogg och bara skickar saker til en bloggare i hopp om att de skriver. Var går gränsen där? Dvs när blir du som företag olaglig? Ett annat exemple är affiliateprogram med textlänkar som bakas in i text av bloggare. Det förekommer hos ett flertal. Frågan är där. Är det olagligt gör företaget eller bloggaren fel eller båda? Eller kanske affiliateföretaget? Jag tycker att det är bra att bloggare nu granskas för sådana saker, så att det kanske kan komma lite riktlinjer. I dag tycker jag att mycket är gråzoner. |
|||
Svara med citat |
2009-02-07, 14:03 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hittade denna artikeln precis..
|
||
Svara med citat |
2009-02-07, 15:40 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur fungerar det med PR då? Där skriver ju en "journalist" om en eller flera produkter som dom har fått skickat till sig och ingenstans nämns det att "dessa produkter har vi fått gratis av ftg A,B, C.
Jag får ganska ofta mejl från små bloggare, med antagligen ca 2 besökare i veckan som vill ha produkter. Jag har också blivit erbjuden betalda artiklar (ej bloggare, sajtägaren finns här på webmasternetwork) där jag betalar för att dom skall skriva om ett ämne som anknyter till någon av mina produkter. |
||
Svara med citat |
2009-02-07, 18:30 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag personligen anser att man skriva om webbsidor utan att tigga till sig produkter.
|
||
Svara med citat |
2009-02-07, 19:09 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Tycker personligen att marknadsföringslagen är ganska larvig på sina håll (även om det mesta är bra) där de ytterligare späder på föraktet för vanligt folks intelligens. Uppenbarligen anser inte lagstiftarna i det här landet att de flesta faktiskt kan tänka och ta hand om sig själva. Den inställningen man i mångt och mycket haft gör att många lärt sig att bli omhändertagna istället för att stå på egna ben.
Svara |
|
|