Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Här är ju Mac överlägset på att kunna importera just användarkonton till en ny installation av operativsystemet, men även möjligheterna att installera till/köra från USB enheter...men det hjälper ju inte dig.
|
Jag skulle säga att Unix-liknande system rent allmänt är överlägset här. Att göra en exakt kopia av en hårddisk i GNU/Linux är så svårt som att skriva:
dd if=/dev/sda of=/dev/sdb
Eller för att skapa kopian till en fil:
dd if=/dev/sda of=filnamn
Programmet dd finns med i programsviten GNU Coreutils och är gratis för både privatpersoner och företag.
|
Dom flesta anser ju iofs att ett grafiskt gränssnitt är enklare att använda, så Mac OS X som gör samma sak med ett enkelt grafiskt gränssnitt, med Mac OS X standardverktyg, som visar partitioner och diskar, och dessutom inte blandar in root användare och dyl. skulle jag säga är enklare.
Om vi sen gör distinktionen att Mac OS X körs på en PC från tillverkaren Apple och Linux/Unix körs på en PC enl. x86 standarden (x86-64 ,x64 eller EM64T) (och så är ju oftast fallet, säg i 99 fall av 100) så ger fördelarna som EFI har gentemot dom begränsningar som BIOS innebär att Mac OS X är än mer överlägset...skulle jag säga...