FAQ |
Kalender |
2009-03-11, 12:42 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej gott folk!
Har en meny som har följande struktur: Kod:
<div id="navigation"> <ul> <li> <a href="#">Sida 1</a> </li> <li> <a href="#">Sida 2</a> </li> osv.... </div> Kod:
//CSS #navigation { position:relative; margin:0; z-index:1; width:889px; margin:10px 0 10px 0; } #navigation ul { list-style:none; margin:0; padding:0; } #navigation ul li { float:left; margin:0 5px 0 5px; padding:5px 25px 0 25px; display:block; position:relative; text-align:center; height:49px; background:url(../../image_layout/main_elements.png) -270px -25px; } #navigation ul li a{ font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:12px; font-weight:bold; color:#FFF; text-decoration:none; } #navigation ul li a:hover{ color:#FFF; } Menyn är dynamisk så jag kan inte bara lägga till en padding till vänster för att putta in allt i mitten. Hur får jag min meny att vara centrerad? |
||
Svara med citat |
2009-03-11, 13:13 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Testa:
Kod:
#navigation ul { list-style:none; text-align: center; margin:0; padding:0; } Men eftersom den är dynamisk antar jag att det inte är ett alternativ. |
||
Svara med citat |
2009-03-11, 13:56 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-03-11, 14:43 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Har även testat margin:0 auto 0 auto; men det hjälper inte, float lägger sig helt enkelt till vänster. Det går inte heller att göra li till inline, och ha text-align på center för då kan jag inte bestämma höjd på dem och ha bg-bild. Förslag? |
||
Svara med citat |
2009-03-11, 16:50 | #5 | |||
|
||||
Medlem
|
Hade precis samma problem som du (tror jag) och hittade lösningen på följande sida:
http://www.cssplay.co.uk/menus/centered.html |
|||
Svara med citat |
2009-03-11, 17:02 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Lösningen för de som är intresserade i kod: Kod:
//CSS #navigation { width:100%; overflow:hidden; } #navigation ul { float:left; position:relative; left:50%; } #navigation li { float:left; position:relative; right:50%; } //HTML <div id="navigation"> <ul> <li> <a href="#">Sida 1</a> </li> <li> <a href="#">Sida 2</a> </li> osv.... </div> |
||
Svara med citat |
2009-03-11, 17:11 | #7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hmm har använt en sådan lösning, men där blev vänstersidan centrerad så man fick köra en "margin-left: -50px" på en 100px bred div.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|