FAQ |
Kalender |
2009-04-07, 13:06 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Frågan är enkel:
Är du med i sådana här kataloger? Jag driver två hemsidor och blir konstant uppringd av så kallade katalogförsäljare, alltså kataloger på internet. Så som 118100, foretagsinfo.se med flera. Det brukar kosta mellan 2500-10.000kr/år beroende på paket man väljer. Hittills har jag varit med i ett 10-tal stycken, i några år men från med i år har jag valt att säga nej till alla som tar betalt. Detta efter jag studerat statistiken och ser att trafik från dessa kataloger är nära på obefintlig men visst kanske dem ger lite SEO kraft?! Faktum att de bästa katalogerna jag är med i är gratis som t.ex gulex. Jag ser t.om direkt avkastning på att vara med i vissa kataloger men ingen som jag betalar för. Det värsta är också är att många av telefonförsäljarna är så otrevliga, bäst exempel på det är väl näringskatalogen/portalen eller vad den heter, fler än jag som fått höra historier från säljarna om bajs och matvanor med mera? Så hur gör du: Är du med? Vad betalar du? Prutar du? Får du trafik? Får du beställningar? |
||
Svara med citat |
2009-04-07, 13:42 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Alla inlänkar är positivt, men du kan få köpt många blogginlägg för de pengarna.
|
|||
Svara med citat |
2009-04-07, 14:26 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Du kommer göra ett bra resultat i år om det var förra året som du var med i ett 10-tal och vardera kostade 2,5-10k / året.
Det man måste göra med all annonsering är att börja med en testtid, utvärdera statistik och sedan ta beslut därefter. |
||
Svara med citat |
2009-04-07, 14:30 | #4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Självklart ska du inte betala för lurendrejeri, för det är vad det är. Alla försöker blåsa dig på ett eller annat sätt, såväl Eniro som mindre nogräknade katalogföretag.
|
|||
Svara med citat |
2009-04-07, 14:34 | #5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Du får ingen annons i någon som helst tidning på prov, man kan dock betala för en kortare period istället för att testa. Jag av erfarenhet vet att länkar, även om dessa inte ger trafik hjälper med annat i längden. Jag skulle dock aldrig betala en årsavgift för att vara i en katalog likt 118 |
|||
Svara med citat |
2009-04-07, 14:42 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej igen
Tack så mycket för snabba och bra svar. Jag tog även upp frågan på ett annat forum och fick ungefär samma svar där. Så just nu känns det som jag gjort rätt i att tacka nej till dessa kataloger. Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-04-07, 14:53 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
De flesta om inte alla av dessa ger inte ens länkkraft för dina pengar. De har Nofollow på alla länkar. Jag har aldrig hört någon som är nöjd med något katalogbolag.
Det vore intressant att se din statistik på hur mycket besökare du fått i från de olika siterna. |
||
Svara med citat |
2009-04-07, 15:37 | #8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kataloger behöver inte vara lurendrejeri, men det är absolut bottenskrapet bland annonseringsmöjligheter. Alla verksamheter är unika, så det finns självfallet undantag, men i regel så skulle jag säga att kataloger först blir aktuella om:
1. Du har en lokal anknytning och det är en lokal katalog. 2. Du har redan köpt alla marknadsföring som finns att köpa och vet inte vart du ska göra av resterande pengar. Överlag så skulle jag säga att kataloger är till mer nytta för frisörsalonger och bilverkstäder, än de är för oss som har en verksamhet på nätet. |
|||
Svara med citat |
2009-04-07, 16:02 | #9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Statistiken. på 1 år hade jag c:a 25 besökare från 118100-se varav de sista 3st var samma dag som säljaren ringde upp igen. Självklart var det väldigt konstigt eftersom säljaren såg hundratals klick och tusentals visningar varje månad. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|