Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Community plattform

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-08, 18:16 #1
JB72 JB72 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 8
JB72 JB72 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 8
Postade denna nyss i fel forum... det är nog här den ska vara:

Tänkte sätta upp ett community och behöver något dynamiskt system som stödjer de vanligaste communityfunktionerna:
- Användarna ska kunna ha sin blog med comments etc.
- Forum
- Chat
- Inbox/PM
- Redaktionell text
- Annonshanteringssystem
- Bra adminverktyg, samt tillgång till mängder av statistik på användande kors o tvärs
- Ska se snyggt ut
- Diverse topplistor
- Email-listor och nyhetsbrev
- Gärna med möjlighet att plugga in diverse widgets etc. men ej krav
- Så mycket som möjligt på sajten ska gå att "ratea"/betygsätta och kommentera
- Dynamiskt - ska gå att lägga till o ändra saker enkelt
- Får definitivt kosta pengar, dock ej astronomiska summor.

Då jag inte jobbat med något sådant verktyg tidgare så är detta en helt ny värld...

Jag hittade ett svenskt bolag som gör en produkt som heter UM5. Är den bra? Vågar man lita på ett litet svenskt bolag?
Hittade också Community Server, som verkar väldigt dyyyyrt.

vBulletin är för "tekniskt" och passar inte alls. Det ska vara en community för vanliga icke-tekniker och vBulletin tycker jag är ett utmärkt exempel på ett "by developers, for developers" projekt.

Hjälp!!! Vad ska man använda?
JB72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 20:00 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Utvecklarna av UM5 använder plattformen själva på Ungdomar.se och Gameplayer.se, samt säljer den som hostad tjänst till Loading.se så där kan du själv se hur den ser ut och fungerar.

De har under det senaste året haft säkerhetsproblem i form av SQL-injektioner och även bristande behörighetskontroller (det har gått att ändra i andra användares bloggar), men detta är inget som märkts av tidigare (och då har plattformen ändå körts i och utvecklats i många år). Säkerhetsproblemen har dock inte märkts av på ett par månader så förmodligen har de täppt igen hålen.

Som användare upplever jag det som en oerhört trevlig plattform med alla funktioner man behöver. Jag har även varit moderator på en av sajterna och modereringsfunktionerna är rätt så vettiga.

Chattfunktionen har problem att ansluta för många sedan nya säkerhetsrutiner infördes i Flash. Jag tror vissa problem kvarstår fortfarande.

Huruvida UM5 är lätt att underhålla vet jag inte egentligen. Jag vet att deras huvudutvecklare Thomas slutade (av okänd anledning) för ett år sedan och sedan dess har de haft en del tekniska problem med plattformen, främst ovan nämnda säkerhetshål. Jag har inte varit så insatt på något år nu men utvecklaren var kompetent och lätt att diskutera med, så jag misstänker att det finns en rätt så stabil grund.

Förslagsvis kontaktar du UMIT om du har frågor. De kan säkert svara på dem.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-09, 05:20 #3
Slacker Slacker är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 276
Slacker Slacker är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 276
RavenNuke kan vara ett alternativ. Man får köpa till chatt = FlashChat (kostar 5 USD) och kanske något tema för 20 USD för att få det snyggare. phpbb2-forum ingår. Användarstatistik finns ej. RavenNuke är säkert och har skydd som bannlyser hackers automatiskt. Det är en vidareutveckling av PHP-Nuke.

http://www.ravenphpscripts.com/viewd...ls-27-274.html
Slacker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017