Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Brott mot upphovsrätten!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-24, 16:01 #1
BoXon BoXon är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 391
BoXon BoXon är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 391
Hej!

Det har uppstått en liten situation, då en webbplats rakt av har stulit min text som jag använder för att marknadsföra min egen webbplats och bytt ut min webbplatsnamn till sin egen. Texten har legat på min webbplats sedan början på detta året och hans webbplats har publicerat det på sin webbplats och på diverse forum som en "beskrivning" utav sin
egen verksamhet förra helgen. Jag har försökt att kontakta honom själv, men han hänvisar till att det inte alls är min text utan att JAG har kopierat av honom, och att jag är en
lögnare. Jag har hela tiden hållit mig på en seriös nivå, men han hävdar bastant att han minsann var först. Han har även lagt upp ett meddelande på sin webbplats om att min
webbplats sprider falska rykten och att hans webbplats är äldre än min.

Enligt honom verkar det som att det är OK att stjäla min text eftersom att hans webbplats är 4 år, medans min bara är ca 6 månader. Jag har gång på gång försökt få moderatorer
i diverse forum att ta bort hans inlägg som endast innehåller min text, men dom verkar inte vilja samarbeta eftersom han tydligen fått dem att tro att 2 personer som aldrig har
haft med min webbplats att göra är utvecklare på just min webbplats, och att dessa två har förstört för honom åtskilliga gånger, vilket fått moderatorerna att tro att det handlar om
någon sorts pajkastning och svartmålning mellan oss. Och att ord står mot ord, vilket gör att dom inte vill ta bort texterna från forumen. Jag har mailat tills hans webbhotell om
vad han håller på med. Och även till mitt eget för att få ut loggar som bevis på hur länge texten verkligen har legat uppe på min webbplats. Det finns även många vittnen
som själva har sett att texten legat på min webbplats först. Och en av moderatorerna på forumet där texten bl.a publicerats menar på att det är uppenbart att han har kopierat från mig, men ändå gör dom ingenting?

Jag överväger även att göra en polisanmälan eftersom jag anser att det verkligen inte är okej att använda någon annans text som sin egen marknadsförings beskrivning av sig själv. Kan jag isåfall även anmäla forumet för medhjälp?

Någon som varit med om något liknande, och kanske har tips på hur jag skall gå vidare? Tjänar en anmälan till något? Jag vill så snabbt som möjligt få bort texten från hans sida!

Mvh
Patrik
BoXon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-24, 16:07 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Nu vet jag ju inte riktigt vad det handlar om för text, den måste först och främst uppnå verkshöjd om upphovsrätten ska gälla. Du måste dessutom ha bevis om en anmälan ska kunna tjäna något till. Har du kött på benen och hotar med en anmälan så behöver du förhoppningsvis inte ens göra en sådan utan han ger sig.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-24, 16:43 #3
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
boXon: Jag blir rent utan förbannad så det betende som "motparten" uppvisar.
Sådana människor är det väldigt svårt att sätta på plats utan att själv tappa självkontrollen.

Liknande beteende uppvisade en butiksrepresentant (både fysisk som som representeras på intrenet och tradera m m) som säljer mobiler + tillbehör när de sålt en produkt utan att på något vis berätta att att det var en tredje-partsprodukt.
Efter begäran av hävande av köp där andre part rent ut sagt sade nej. Det var inte mycket pengar det handlade om så jag lade ner det.

Efter någon månad gick jag in på Tradera igen, där genom jag köpte produkten, (bör kanske tilläggas att jag inte besöker webbplatsen så ofta) såg jag att butiken fortfarade var oärlig i produktspecifikationen och passade på att betygsätta köpet och skrev vad jag tyckte, på ett sansat sätt.

Efter knapp timma hade jag blivit betygsatt som oseriös för att jag ljög och för att jag dröjt så länge med betyget.
Blodet kokade i tio minuter, sedan tyckte jag synd om den stackaren och kunderna.

Hoppas du får upprättelse. Gör en polisanmälan eller låt ett juridiskt ombud kontakta honom med förhoppning att han blir skrämd!

lycka till!
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017