FAQ |
Kalender |
2009-04-22, 17:52 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Ska snart starta upp ett företag och undrar hur jag bäst formulerar verksamhetsbeskrivningen i min ansökan. Företaget kommer att utveckla och lansera webbtjänster för allmänheten/företag men eventuellt även mjukvaror/datorprogram i framtiden. Är det korrekt att skriva "utveckling av tjänster inom IT". För man bör helst ha med i vilken bransch det handlar om. Faller webbtjänster (communities, kommunikation, projektstyrning) inom IT? Eller vad tycks om: "utveckling av mjukvarulösningar inom IT" |
||
Svara med citat |
2009-04-22, 22:02 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Räcker väl att bullshitta i 2-3 meningar så blir de nöjda.
|
||
Svara med citat |
2009-04-23, 00:39 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Gör ditt bästa under tre minuters tänkande. Därefter räcker det med tankeverksamhet. Ungefär så viktigt är det...
|
||
Svara med citat |
2009-04-29, 15:53 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har du inget mer unikt att komma med?
"utveckling av tjänster inom IT" är alldeles för oprecist, det finns ju 10 000 företag som gör exakt just det, enbart i Sverige. Tänk igenom vilken målgrupp du har ordentligt och sen gör du en riktigt unik formulering som du blir helt ensam om. Detta är din affärsidé som ska vara det unika som särskiljer dig från alla de andra 10 000 IT företagen. Din verksamhetsbeskrivning till skattmasen borde vara: Dataprogrammering- och datakonsultverksamhet, ESN62 Dataprogrammering, datakonsultverksamhet o.d., ESN620 Dataprogrammering, ESN6201 Webdesign, webbyrå, ESN6201020 Välj exempelvis ESN62 och ESN6201020 sök på www.parguiden.se under "Parad" och välj branch så får du se andra exempel på ESN-koder. |
||
Svara med citat |
2009-04-29, 21:50 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Din verksamhetsbeskrivning påverkar vad Skatteverket tycker är "vanlig" verksamhet för ditt företag, och vad som rimligen kan anses vara avdragsgillt.
Tvärtemot vad Conny säger tycker jag att det gäller att vara så vag som möjligt, för att inte låsa sig vid en specifik väg i onödan. Det är bara Bolagsverket och Skatteverket som bryr sig om din verksamhetsbeskrivning, ingen annan. Extra credit: undersök hur många bolag som har verksamhetsbeskrivningen "Konsultverksamhet ang företags organisation". |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|