FAQ |
Kalender |
2009-05-03, 19:24 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag ska resa till Kanada för ett möte med kund. Hur ska jag bokföra denna resan?
|
||
Svara med citat |
2009-05-03, 19:27 | #2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
resekostnader?
Glöm inte att föra resejournal. Du måste jobba 6 timmar per dag för att det inte ska vara förmånsbeskattad semester. Sedan kanske du ska ha traktamente osv och då bokför du det på motsvarande konto. Tänk på att traktamentet är baserat på i vilket land du befinner dig majoriteten av dygnet så om du mellanlandar länge i ett land kan beloppet vara baserat på det. |
|||
Svara med citat |
2009-05-03, 19:33 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Något särskilt som måste finnas med på resejournalen. Har ska den utformas och skrivas exempelvis för att vara "godkänd"
|
||
Svara med citat |
2009-05-03, 19:57 | #4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Datum, plats, tider och vad du gjort.
Söndag 22:e Maj ------------------------ 10.00-11.00 Möte med Pelle Plutt på Gågatan 11.00-12.00 Designade en grej åt Pelle Plutt på Hotellet X Det upplägget har jag blivit reviderad på precis och SKV ansåg det vara ett "skolboksexempel" Glöm inte att du ska ha ihop 6 timmar jobb per dag. Flyg räknas såklart som "jobb" för det är inte så jävla kul eller öppet för roligheter |
|||
Svara med citat |
2009-05-03, 20:17 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Låter bra. Tack för svaret
|
||
Svara med citat |
2009-05-06, 13:04 | #6 | |||
|
||||
Medlem
|
En liten följdfråga på detta!
Tanken är att jag ska göra en reseguide och åka till stället för att samla information. Tanken är inte att jag ska jobba alla dagar utan bara en del av tiden. Hur gör man med avdrag då? Kan jag fortfarande dra av flygresan och det som hör till det arbetet jag gör där nere? Eller måste hela resan vara dedikerad för arbete för att man ska få göra avdrag överhuvudtaget? |
|||
Svara med citat |
2009-05-06, 13:18 | #7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Du kommer med stor sannolikhet förmånsbeskattas på det belopp SKV tycker är semester. Det ska alltså tas upp som inkomst av tjänst i deklarationen.
I detta fallet då det gäller en reseguide som inte existerar tror jag du skulle ryka på hela beloppet. Kanske kan klara sig om du har vattentät dokumentation. Generellt är regeln för avdragsgilla kostnader att de ska vara nödvändiga för intäkternas förvärvande. Därför kan det vara svårt att motivera researchresor när du inte har någon verksamhet inom nischen. Jag är dock inte revisor, men detta är min bedömning. |
|||
Svara med citat |
2009-05-06, 16:07 | #8 | |||
|
||||
Medlem
|
Ok, men eftersom jag inte ska ta semesterdelen på företaget utan betala den privat kan jag väl inte förmånsbeskattas på den.
Menar du att det är skillnad på om man avser att starta en reseguide eller om man redan har en i drift. Tycker det känns tvärtom, att man måste göra research för att starta en. Verksamhet inom webbutveckling borde väl räcka för att få skapa en resesite tycker jag Tack för hjälpen! |
|||
Svara med citat |
2009-05-06, 16:08 | #9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ja, det kan man tycka. Men rim och reson är inte det samma som SKV:s bedömningsgrunder. Det är dock bara min bedömning, så det är inget facit.
Ring SKV och fråga vad du måste göra för att det ska vara helt vattentätt. |
|||
Svara med citat |
2009-05-06, 18:49 | #10 | |||
|
||||
Medlem
|
Jo du har väl rätt i det! Lät lite som jag blev sur på dig men så var inte fallet
Får ta och ringa SKV nån dag. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|