Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ångerrätt..

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-17, 21:43 #11
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Måste säljaren betala returfrakten om kunden ångrar köpet?
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 22:17 #12
Macondaxs avatar
Macondax Macondax är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 54
Macondax Macondax är inte uppkopplad
Medlem
Macondaxs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 54
Citat:
Originally posted by BjörnJ@May 17 2009, 21:43
Måste säljaren betala returfrakten om kunden ångrar köpet?
Nej, det finns inga krav på säljaren att betala returfrakten vid ångrat köp. Däremot så finns det om det gäller garanti eller andra åtagande.
Macondax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-20, 04:27 #13
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by Mike71@May 17 2009, 18:50
Hur är det med undantag till distansavtalslagen.
Hur fungerar det med t ex. kraftigt nedsatta kläder, typ 50-60% rabatt.
Har kunden även där rätt att ångra sig?

Sjukt i så fall.
Ex, kunden köper ett linne Ord. pris 499:- Nu 199:-
Vi skickar allt som postpaket, då vi vill kunna spåra alla försändelser och medelorder ligger på ca: 800-900:- Så dom få gånger kunder handlar för under 200:- lönar det sig inte att ändra rutiner för att skicka brev.
Pris på postpaket (litet) ligger med rabatt på ca: 65:- Sedan så tillkommer emballagekostnad, packningskostnad och ev. avgift för kreditkort/fakturatjänst.
Kunden betalar enhetsfrakt för vårat minsta paket på 59-78:- beroende på val av betalningslösning. Alltså inga marginaler för att ta tillbaka paket.

Kan kunden alltså beställa en sådan order bara för att djävlas och sedan be om retursedel för att vi ska betala omkostnader samt frakt fram och tillbaka.
Internethandeln kommer knappast överleva med sådana vilkor....

Vi skickar i dagsläget ej med retursedlar och instruktioner för returer/byte i paketet, brukar ni göra det?

Vore intressant med mera input hur andra sköter sina returneringsrutiner.
Tips på förbättringar, ideér, mm??

//Mike
Lösningen är naturligtvis att inte sälja linnen för 199 kr/st om man inte kan nå lönsamhet i det.

Konsumentköplagen skyddar kunden. Samtidigt så brukar man säga att kunden indirekt alltid får stå för alla kostnader. Tjänar säljaren inga pengar på att sälja linnen för 199 kr så kommer de att kosta 299 kr istället. Den sista hundralappen får kunden betala pga att säljaren har omkostnader som relaterar till konsumentköplagen. Själv tar jag tex mer betalt för varor av låg kvalité. Orsaken är att jag får fler reklamationer när jag säljer prylar av låg kvalité och det skapar naturligtvis kostnader som jag måste ha täckning för.

Angående returer så får kunden själv bekosta returfrakten vid öppet köp. Vi reklamationer så måste säljaren dock stå får returfrakten.

Bara därför att du tvingas acceptera returer så betyder inte det att du måste göra det lätt för kunden att returnera en ångrad produkt. Du kan kräva att kunden måste fylla i ett formulär, själv köpa emballage och betala porto. Den biten är snarare en fråga om kundvård. Alla kunder behöver inte heller behandlas lika. Du har bara 24 timmar på ett dygn, så prioritera alltid dina lönsamma kunder.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-31, 00:18 #14
Hoel Hoel är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 46
Hoel Hoel är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 46
Citat:
Originally posted by dannel77@May 6 2009, 20:23
Hej,

Skulle vilja höra med er alla som driver en webshop och säljer saker över nätet (liksom mig själv) vad ni har för policy beträffande ångerrätt. Jag är insatt i vad som gäller i distansavtalslagen och konsumentköplagen och följer den i dagsläget (och sedan 2 år) till punkt och pricka. Dock så blir det ofta så att en kund "provat" en produkt, och av någon anledning är missnöjd och vill byta eller returnera och få pengarna tillbaka. Ofta kan det vara små saker man noterar när man får tillbaka en sådan produkt, kartongen kan ha små märken, fingeravtryck på produkten, brutna plastplomberingar, skitig väska, etc.. Oftast bara "småsaker", men ändå ibland tillräckligt för att nästa kund skall se att produkten är "begagnad" och inte längre fabriksny.

Har under mina 2 år nekad endast 2-3 stycken att ångra köpet på grund av större blesyrer, men jag funderar på hur lagstiftarna resonerat i detta avseénde. Ingen kund vill köpa en produkt som någon annan fingrat på, oavsett hur lite det än må vara, det går inte att övertyga någon att köpa den produkten om dom vet att man kan ta hem en fabriksny istället. Och då uppstår frågan, vad ska vi handlare göra med dessa "provade" produkter? Returnera dom till grossist i utlandet och få pengarna tillbaka? Momsen spelar ju ingen roll då den justeras, men tullen går man ju miste om i detta fall+frakter. Eller ska man prångla på denna produkt till nästa kund och "hoppas" på att dom inte märker nått? (vilket känns osjysst mot den personen). Eller ska vi kassera dom allihopa? I alla avseénden uppstår stora problem och kostnader för företagaren, och lagstiftningen är i mina ögon väldigt vag och dåligt skriven.

Vad säger ni?
Kan du inte köpa überbilliga dvder och skicka med dessa som en del i produkten?
Hoel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-31, 10:33 #15
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Men... om du köper två produkter.

1) DVD Film
2) Linne

Så finns ju returrätten kvar på Linnet, men ej på DVDen.
Det gäller tyvärr ej hela paketet som det va.

Då får man göra om allting;
"Köp en DVD och få detta linne med på köpet!"
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017