FAQ |
Kalender |
2009-05-29, 22:05 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Ok så här brukar jag göra.... Skapa en div med bakgrund som ser ut som en knapp. Sätta in en input submit i diven med text vad knappen ska göra, t.ex. "stäng". KNappen har samma storlek som diven. När jag kör igång den i IE7 så placerar sig texten perfekt i mitten men problemet är faktiskt i FF så texten hamnar just lite för långt så det skapar ett dåligt intryck. Exemplet nedanför har en "skugga", därför är diven lite högra än knappen. Kod:
#tableContent table#thbg #registerBtn { background:url(../images/checkout.jpg) no-repeat; height:49px; width:117px; margin:14px auto 0; } #tableContent table#thbg #registerBtn input { height:26px; width:116px; font-weight:700; font-size:14px; color:#FFF; text-align:center; padding-right:17px; } Btw, nu märker jag att texten lägger sig olika i sidled också :/ |
||
Svara med citat |
2009-05-29, 22:22 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Med hjälp av line-height kan du fixa detta, hur ser markupen ut?
Något i stil med... Kod:
#minKnapp {padding-bottom: 38px; background: url(../images/checkout.jpg) no-repeat;} #minKnapp button {height: 26px; line-height: 26px; width: 116px; border: 0px; padding: 0px; margin: 0px; font-size: 14px; color: #fff;} Kod:
<div id="minKnapp"> <button type="submit">Register</button> </div> |
||
Svara med citat |
2009-05-29, 22:40 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Kod:
<div id="registerBtn"> <input type="submit" name="button2" id="button2" value=" Register" /> </div> padding-bottom fixar det i FF men då är den för högt upp i IE7 När jag testar detta i IE version <=7 så uppkommer detta bra bugg. I IE8 och FF så måste man padda upp den för att få texten som den ska vara. Hur kan man få texten att vara på samma ställe i alla versioner? vad jag vet så stödjer IE7 !important så det hacket går inte att använda. |
||
Svara med citat |
2009-05-29, 23:03 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det har att göra med att IE inte flyttar texten till dess givna position förens knappen är nedtryckt.
Jag gjorde: http://karlroos.se/tmp/Button/ Har testat på Safari i Mac och IE 7 på Windows och det fungerar bra. Dock med IE hack men funkar. |
||
Svara med citat |
2009-05-29, 23:38 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Just formulärelement är det större skillnader på mellan olika webbläsare i allmänhet. Jag hade satt text-indent: -10000px; på inputen och haft register texten i själva diven, där line-height funkar utmärkt för vertikal centrering cross browser.
|
||
Svara med citat |
2009-05-29, 23:44 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-05-30, 15:50 | #7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Kod:
<!--[if IE]> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="fix.css" /> <![endif]--> Kul att kunna hjälpa till! |
||
Svara med citat |
2009-06-04, 05:21 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Lite mer än så är det också, det handlar också om specificity'n, dvs något som har !important "på" sig har också högre specificity och har också högre prioritet än inline styles. kan vara nödvändigt i vissa javascript fall och modifiering av DOM'n. Men finns fler sätt att komma åt IE7 utan att dra en conditional comment |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|