Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Unionen och egen företagare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-13, 22:32 #11
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Många ggr handlar det om vem man har som handläggare. Jag tycker man hör olika varje gång pga att olika handläggare tolkar det olika.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-14, 10:09 #12
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av NuCo
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A
A-kassorna definierar bisyssla väldigt snävt. Troligen blir du tvungen att lägga ner ditt företag/sälja för att få ut a-kassa.

Unionen är en av dem... har bråkat med dem tyvärr 2 gånger om just detta... alltid lika jävligt och omständigt att förklara att firman är bisyssla ... men får stå på sig och räkna lätt med minst 8 -10 veckor behandlingstid...
Jag har inte haft det problemet. Jag angav bisyssla och hur många timmar per vecka jag gjorde (<2 / vecka) samt hur mycket pengar jag tjänade (<1900 / vecka). Inga problem men det tog lite extra tid eftersom de ville ha ett brev från min kompanjon där han intygade att så var fallet (det var ett HB). Sen var det lugnt men det var 2004, det kan ju ha hänt en del på 5 år.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-14, 10:19 #13
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Originally posted by -NuCo@Jun 13 2009, 19:29
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A
A-kassorna definierar bisyssla väldigt snävt. Troligen blir du tvungen att lägga ner ditt företag/sälja för att få ut a-kassa.

Unionen är en av dem... har bråkat med dem tyvärr 2 gånger om just detta... alltid lika jävligt och omständigt att förklara att firman är bisyssla ... men får stå på sig och räkna lätt med minst 8 -10 veckor behandlingstid...

Jag har inte haft det problemet. Jag angav bisyssla och hur många timmar per vecka jag gjorde (<2 / vecka) samt hur mycket pengar jag tjänade (<1900 / vecka). Inga problem men det tog lite extra tid eftersom de ville ha ett brev från min kompanjon där han intygade att så var fallet (det var ett HB). Sen var det lugnt men det var 2004, det kan ju ha hänt en del på 5 år.
Faktiskt inte, när jag pratade med Unionen i slutet av arbetsveckan så fick jag samma svar. Det görs en prövning när man blivit arbetslös. Om dom inte anser det som en bisyssla så kan man frysa sitt bolag, eller göra sig av med det.
Innocast är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-14, 11:14 #14
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Medlem

Problemet är att i efterhand kommer du aldrig att få den klassad som bisyssla. Vet i tusan hur man ska göra som arbetstagare med en bisyssla som genererar lite pengar. Ingen som har ett bra svar?
Henke76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-14, 12:19 #15
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Originally posted by Henke76@Jun 14 2009, 10:14
Problemet är att i efterhand kommer du aldrig att få den klassad som bisyssla. Vet i tusan hur man ska göra som arbetstagare med en bisyssla som genererar lite pengar. Ingen som har ett bra svar?
Klassad som bisyssla i efterhand? Svarar man nej på frågan om bisyssla (med reservation för formulering på blanketten) så får man skylla sig själv eftersom man har ljugit i ansökan om akassa.

Det är som sagt väldigt sällan man får problem med bisysslor om man från början anger att man har en sådan och uppfyller kraven (t.ex. att man har haft det i minst 6 månader innan man blev arbetslös). Duger inte det som svar så är alternativet att lägga ned bisysslan. Allt annat är extremt krångligt.
Oläst 2009-06-14, 19:56 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
A-kassa är rätt värdelöst om man är egenföretagare. Man behöver i de flesta fall ge upp allt för att få ersättning.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-16, 13:19 #17
Medlem

Medlem

En fundering jag har är om det skulle vara bättre att byta företagsform till ett aktiebolag. Tar man då inte ut mer lön än 1900kr/vecka så ska det fortfarande vara möjligt att det räknas som bisyssla. Någon som vet om det får andra konsekvenser man bör tänka på?
Oläst 2009-06-16, 13:26 #18
Westmans avatar

Westmans avatar

Aktiebolag underlättar inte när det gäller a-kassa, du räknas som företagare precis som innan.
Oläst 2009-06-16, 22:32 #19
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Westman@Jun 16 2009, 12:26
Aktiebolag underlättar inte när det gäller a-kassa, du räknas som företagare precis som innan.
Jo, givetvis men det är lättare att styra "lönen" i ett aktiebolag så att det hamnar under gränsen för bisyssla. Så var min tanke iaf..
Oläst 2009-06-17, 06:55 #20
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Henke76
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Jo, givetvis men det är lättare att styra "lönen" i ett aktiebolag så att det hamnar under gränsen för bisyssla. Så var min tanke iaf..
Jo jag förstår det men akassan är medveten om det och bråkar därefter. Jag sålde min del i företaget jag jobbade i när jag slutade där och ville stämpla i två månader tills min nya anställning skulle börja men jag fick inte ens sitta i kvar i styrelsen tills nästa bolagsstämma. Det kostade en liten summa att kliva ur i förtid men det var vad som krävdes. Mycket jobb för lite pengar men rätt ska vara rätt.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017