Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Piratebay bytte namn till Persianbay

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-21, 20:08 #21
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Originally posted by Xamda@Jun 19 2009, 11:17
Om regeringen i Iran vill det så kommer inte ett pip ut därifrån. Se på Nordkorea, Burma och, ja, Kina. Jag tror inte att upprättandet av proxyservrar hjälper ett piss... Vi talar inte om demokratier här.
Hur tror du att större mängden av ögonvittnesskildringar från Teherans gator når ut till omvärlden liksom inom Iran? Såsom jag förstått det sker större delen av den initiala spridningen av information just över Internet för att sedan gå över till en muntlig spridning. Jag har också fått för mig att den större delen av denna kommunikation använder diverse tjänster, däribland proxys, för att komma undan filter och undvika identifiering. Det är väl dessutom så att precis alla världsmedier använder dessa källor till en väldigt stor del av rapporteringen angående Irak just nu. Istället för att stå mellan brinnande containrar och Basij-styrkorna så har reportrarna hamnat bakom en dator där de bevakar Twitter-flöden och bloggar.

I fallet Burma sker väl rätt mycket av omvärldskommunikationen genom satellit-uppkopplingar, även om fysisk kurirverksamhet också är rätt vanlig. Sedan har jag för mig att mycket av slutproduktionen sker i Norge och Storbrittanien.

Gällande Kina är det väl snarare det tydligaste exemplet på att man kan få fram en enorm mängd bloggar som är hyffsat frispråkiga om man sprider vetskapen om internet och dess anonymiseringstjänster där det finns en väldigt auktoritär regim.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-22, 09:10 #22
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Det är väl det dom gör, en reklam annons på TPB är knappas gratis. Självklart kan inte TPB fälla en diktatur, men dom kan frågan bli aktuell, att t.ex såna här trådar skapas, och vi bortskämda Svenskar få annat och tänka på än att vi just bröt en nagel.
Kanske hur det är på gatorna i Teheran just nu. Med tanke på att TPB når visa målgrupper jävligt effektivt, så skall man inte underskatta deras roll och vad dom kan göra.

Nja, den är ju visst gratis, nu är den dessutom borta och vad jag förstår låg den i utbyte mot deras ordinarie logotype, där dom normalt placerar "annonser" för dom politiska falanger man stöder, och leder därmed inte heller till något inkomstbortfall.

Men som många redan varit inne på, är det inte extremt naivt att tro att bara för att TPB kör en sån annonskampanj, och tillgängliggör information om detta, och samtidigt har många unga besökare, så innebär det med automatik att dessa ungdomar tillgodogör sig denna information? Har ni nånting som stöder det påståendet?


Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
De har varit en långt ifrån obetydlig källa till information om hur oppositionella krafter kan anonymisera sig för att överleva sin publicering liksom att de hjälpt människor att finna informationen publicerad på dessa vägar. De har även öppnat ögonen för många svenskar, inte minst unga svensk-iranier, och internationella sympatisörer om att information finns att tillgå och de kanske kan vara en lite bricka i spelet om Irans framtid via internet.
Man ska inte glömma bort att väldigt många unga människor besöker the pirate bay och att unga människor alltid varit en stor drivande kraft i förändringar i Iran, liksom i många andra delar av världen.
Med risk för att låta väldigt gammal och cynisk (to late) kan du ge mer än en handfull exempel där unga (och då menar jag under 25, som jag gissar är TPBs primära publik) genomfört eller drivit verkliga samhällsförändringar?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-22, 18:03 #23
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Originally posted by gummianka@Jun 22 2009, 08:10
Med risk för att låta väldigt gammal och cynisk (to late) kan du ge mer än en handfull exempel där unga (och då menar jag under 25, som jag gissar är TPBs primära publik) genomfört eller drivit verkliga samhällsförändringar?
Det är väl i det närmaste så att studenter varit en av de absolut viktigaste drivande krafterna i alla folkliga reformrörelser de senaste 100 åren? Oavsett om man tar en titt på Sydafrikas uppgörelse med apartheid, protesterna vid Tianmanen-torget, europeiska 68-rörelsen eller 99-upproret i Iran finner man samma starka och drivande unga krafter. Det är också unga som är den största drivande kraften i nuvarande protesterna i Iran, även om de fått ett ovanligt stort följe av äldre personer.

Därmed inte sagt att alla förändringar som drivs igenom av uppror är goda, men i de allra flesta uppror, revolutioner och folkrörelser världen över har de en väldigt betydande roll sedan länge.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-22, 20:52 #24
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Jag har ändå svårt att tro att det skulle finnas en starkt politiskt drivande kraft som aktivt använder TPB. Visst kan man säga att det finns många politiskt insatta pirater men det finns det inom alla segment men jag har ännu inte hört talas om att några förespråkare för TPB skulle agera aktivt i någon speciell fråga.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017