Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Problem med crawlers

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-24, 09:23 #1
gibson gibson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 71
gibson gibson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 71
Jag får mail så fort ett fel uppstår på min webbsida och ett vanligt återkommande fel är något som bara crawlers lyckas framkalla:

"Cannot use a leading .. to exit above the top directory."

Jag har ip-spärrat en del av dem men det är lite jobbigt + att en del vill man ju faktiskt låta gå igenom siten.
Någon som vet vad det kan vara för fel? Så konstigt att det aldrig handlar om vanliga användare.

Det enda jag kan tänka mig som en ledtråd till problemet är att min mappstruktur i iis:en ser ut såhär:
wwwroot/website1/
wwwroot/website2/
wwwroot/commonfiles

Där commonfiles är en gemensam css, layout och javascript-katalog för båda website1 och website2. Denna katalog läggs till som en virtual directory i iis:en för båda websites.
Detta betyder att jag för att länka t.ex. en bild skriver [img]../commonfiles/blabla.jpg[/img]

Alla ideér är välkomna, vill lösa detta irriterande fel
gibson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-24, 09:55 #2
Jonathan P Jonathan P är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 141
Jonathan P Jonathan P är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 141
Citat:
Originally posted by gibson@Jun 24 2009, 09:23
Jag får mail så fort ett fel uppstår på min webbsida och ett vanligt återkommande fel är något som bara crawlers lyckas framkalla:

"Cannot use a leading .. to exit above the top directory."

Jag har ip-spärrat en del av dem men det är lite jobbigt + att en del vill man ju faktiskt låta gå igenom siten.
Någon som vet vad det kan vara för fel? Så konstigt att det aldrig handlar om vanliga användare.

Det enda jag kan tänka mig som en ledtråd till problemet är att min mappstruktur i iis:en ser ut såhär:
wwwroot/website1/
wwwroot/website2/
wwwroot/commonfiles

Där commonfiles är en gemensam css, layout och javascript-katalog för båda website1 och website2. Denna katalog läggs till som en virtual directory i iis:en för båda websites.
Detta betyder att jag för att länka t.ex. en bild skriver [img]../commonfiles/blabla.jpg[/img]

Alla ideér är välkomna, vill lösa detta irriterande fel
Jag kan tänka mig att problemet uppstår om man på t.ex. www.website1.se/ försöker hämta en bild med den relativa sökvägen "../commonfiles/blabla.jpg" eftersom man inte kan komma högre upp i trädstruktuten än /. Däremot om man besöker t.ex. www.website1.se/foo/ så lär "../commonfiles/blabla.jpg" fungera.

Prova att byta ut alla bild-referenser till den absoluta sökvägen till commonfiles och se om du blir av med problemet.


En annan spontan tanke som slog mig är att det skulle kunna vara elaka botar som söker igenom din site efter säkerhetshål, och provar att komma åt t.ex. www.website1.se/../../../etc/passwd. Kan du se i loggarna vilka URL:er som efterfrågas när felet uppstår?
Jonathan P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-24, 10:38 #3
gibson gibson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 71
gibson gibson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 71
Det borde jag nog lägga till, så jag ser vilken sida den eftersöker, just nu skriver jag nämligen bara ut referrer, dvs. sidan den kommer ifrån.
Exempel på bot som crawlade inatt:
http://www.cyberpatrol.com/cyberpatrolcrawler.asp

Kanske borde testa med absoluta sökvägar. Lite meckigt att fixa så det funkar på localhost bara, fast det funkar nog.
gibson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017