FAQ |
Kalender |
2009-06-27, 20:56 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Kod:
$(document).ready(function() { $("input[name=upgrade]").change(function() { var value = $('#theform input:radio:checked').val(); if (value == "time") { $("#upgradebox").slideUp("slow", function () { $("#timebox").slideDown("slow"); }); } }); }); Men ingenting händer, någonting verkar vara fel... och jag kan inte för mitt liv räkna ut vad. Någon som vill berätta för mig det rekommenderade sättet att hantera radio buttons med Jquery? |
||
Svara med citat |
2009-06-28, 01:01 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag ser inga felaktigheter. Eller vänta nu... Din beskrivning stämmer inte överens med kodsnutten. I koden görs radiobuttonkontrollen när onchange triggas på formulärelement upgrade. Är det inte så det ska vara är det bara att ta bort lyssnaren och lägga den på radiobuttonselektorn istället. Det borde funka utan några andra ändringar.
Försök också vara så specifik som möjligt med selektorerna. input[name=upgrade] kan t.ex. ställa till med problem om du har flera element med samma namn på sidan. Utöver det får man bättre prestanda om man är nogrann med att peka ut vägen till elementen. Man märker det kanske inte så mycket på en vanlig dator men sitter man vid en burk med sämre prestanda - Atom-baserade netbooks t.ex. - då märker man skillnad. Det kan vara bra att ha i bakhuvudet. |
|||
Svara med citat |
2009-06-28, 01:50 | #3 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Att i detta fallet lägga till en id="upgrade" och använda den istället för input[name=upgrade] skulle förmodligen vara minst 5 gånger snabbare, trots att det sämre beskriver vägen till elementet. Browsers traverserar helt enkelt inte ett dokument i sin helhet för alla typer av selektorer.
2009-06-28, 02:23 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det kanske inte är så självklart som jag trodde och då är det bara bra att du klargjorde det. |
|||
Svara med citat |
2009-06-29, 01:17 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack, helt rätt anmärkning. Ang. det andra antar jag att jag ville få det att fungera och inte tänkte så mycket på vad det bästa var, men jag skall optimera det nu!
|
||
Svara med citat |
2009-06-30, 03:36 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Svara |
|
|