FAQ |
Kalender |
2009-06-29, 17:08 | #11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-06-29, 22:59 | #12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-06-29, 23:59 | #13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Bokstäver som å, ä, ö (och andra "internationella tecken") går fortfarande inte att använda i domännamn. IDN innebär helt enkelt att man skriver domännamnet i punycode och sen tolkar webbläsare, google, o.s.v. det som en sträng med t.ex. å, ä och ö i sig. Att skriva ett IDN-namn som det egentligen ser ut innebär alltså att skriva det som vilket domännamn som helst. Nu kan det säkert ha smugit in någon liten teknisk felaktighet (rätta mig gärna om någon hittar ett fel), men jag hoppas att du förstår poängen och lycka till. Jag håller fast vid att IDN-domäner är bra och underskattat. |
|||
Svara med citat |
2009-07-01, 15:55 | #14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Skulle nog tvärtom vilja säga att IDN-domäner är överskattade vilket inte minst kan ses i listorna över utgående domäner. De som har lyckats bra med en IDN-domän som huvuddomän kan räknas relativt snabbt. När e-postproblemen är lösta och folk i allmänhet börjar inse att man faktiskt kan skriva å, ä och ö i adressfältet så kan det vända men det är en lång väg dit.
2009-07-01, 20:15 | #15 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det var många som var skeptiska till bilar och flygplan när dessa teknologiska vidunder gjorde entré. Förmågan för en biologisk varelse att anpassa sig till en förändrad miljö och förutsättningar omnämns bl.a. i Darwinismen.
Jag gjorde ett försök med svenskahjältar.se samt ostlänken.se för en tid sedan. Relativt tunga konkurrenter på dessa sökord (Aftonbladet och Östsam). Båda domänerna var minimala (1 sida) samt onsite-optimerade med endast 1 inlänk. Resultat: Topp 3-5 i Google. Slutsatsen av detta försök lämnar jag med varm hand över till er... |
|||
Svara med citat |
2009-07-01, 21:40 | #16 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Känns lite dramatiskt att blanda in Darwin =) Han var ändå ganska primitiv när det kommer till psykologi och mänskligt beteende som trots allt faktiskt skiljer från de flesta djur eftersom vi i större grad tvingar fram förändringar på andra sätt och utvecklingen i mänskliga samhällen ofta är betydligt mer komplex och svårförutsedd än bland övriga organismer. Tycker knappast bilar och flygplan är jämförbara företeelser heller då de innebar enorma förändringar och nya möjligheter vilket knappast är fallet här.
Men skit samma med det. Jag och många andra har nått topp 5 även med "vanliga" domäner så det säger egentligen ingenting mer än att IDN-domäner inte skiljer sig nämnvärt från övriga. Det har väl konstaterats typ hundra gånger här redan? Faktum kvarstår att det finns stora hinder kvar att kliva över. Visst kan man köra med en IDN-domän som huvuddomän och lyckas bra men i nuläget verkar det onekligen inte vara aktuellt för de flesta. Även en stor andel av de mest frekventa svenska internetanvändarna är väldigt "engelska" av sig vilket inte minst de otroligt irriterande särskrivningarna visar och det verkar inte som att å, ä och ö kommer att accepteras på ett bra tag. När e-posten fungerar felfritt så kanske utvecklingen går snabbare framåt när folk börjar få mer e-post från adresser som jag@örjan.se.
Svara |
|
|