Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Artistnamn som domäner, .se och internationellt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-17, 17:06 #1
mrwilson mrwilson är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 1
mrwilson mrwilson är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 1
Hej

Reggade nyligen 5 olika artistnamn.se i tanken att sätta upp någon enklare fansida/blogg - givetvis med baktanken att tjäna lite affiliate-pengar, men ändå främst för att ge en plattform för de här artisterna i sverige. Det är nya, unga (dvs inga abba eller madonna) storbolagsartister som är stora eller på framgång i USA, och får en del sökningar också här i sverige. Domänerna går efter förnamnefternamn.se (inte ett namn jag äger, men en likvärdig jämförelse: kanyewest.tld) eller artistnamn.se (jämförelse: ladygaga.tld). Alla är .se, och till saken hör också att jag på ett av namnen av farten reggade förnamnefternamn.co.uk eftersom den var ledig och jag tänkte "varför inte".

Är egentligen rätt grön på domän-businessen, så jag satt i dagarna och bläddrade lite här i forumet och kom då in på en hel del trådar om varumärkesintrång (t.ex. coca cola!) och blir givetvis lite nojig direkt. Alla artister ligger som sagt på stora bolag, så att det första man gör får det tunga artilleriet på sig känns rätt onödigt. Så lite frågor kring detta:

Hur ser helt enkelt reglerna för sånt här ut? Vad kan jag göra för att vara safe? Är det farligt vatten eller nojjar jag bara? Såg att t.ex. exemplena kanyewest.se (+ co.uk) och ladygaga.se faktiskt finns reggade inofficiellt, och då bara i syfte för att sälja domänen eller att få affiliate-pengar - så är det rätt lungt ändå?

Ser reglerna annorlunda ut för mitt co.uk-domän? Bör jag vara försiktig där - i.om. att det är en större och mer seriös marknad? Är egentligen den jag känner mig mest osäker angående.

Är det farligt att ge sig på annonsering på sidan just för att det medför att det är kommersiellt syfte etc?

Hur fungerar en tvistlösning, går det automatiskt via en ATF eller finns risk för att få advokater på sig direkt?

Funderade på att göra dessa en del av ett större projekt, typ fansite.tld/artistnamn och bara forwarda domänerna till respektive "undersida". Är det ett smart upplägg för att få bort den direkta kopplingen på något vänster, dvs domänet är bara ett alias, eller tjänar det ändå inget till?

Och, på et lite annat tema: om jag som sista utväg vill avregistrera någon av domänerna för att safe:a - finns det något sätt att jag kan göra det med omedelbar verkan (dvs istället för att vänta ett år, till det löper ut, bara kliva ur DIREKT). Onödigt ta den ekonomiska smällen såklart, men better safe than sorry kan jag tycka...

All annan allmän diskussion kring detta eller egna erfarenheter uppskattas också!

Hittade lite olika trådar på ämnen är jag sökte men inga tydliga svar på alla mina undringar, så jag skapar ett nytt ämne ändå.

Tack!
mrwilson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-17, 23:33 #2
Osiriss avatar
Osiris Osiris är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 391
Osiris Osiris är inte uppkopplad
Flitig postare
Osiriss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 391
Jag har inte förstått det så att det skulle vara olagligt eller skäl till att släpas inför domstol bara för att du reggar lite domäner.

Men du kan absolut inte vara hundra på att få behålla adresserna vid en ATF.
Osiris är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017