FAQ |
Kalender |
2009-07-20, 12:26 | #11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är väl egentligen det som är tråkigare än att skriva SQL... |
||
Svara med citat |
2009-07-20, 12:37 | #12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Då validerar du redan när du fyller objektet. Om du inte menar kontroll direkt i webbsidan vill säga. |
||
Svara med citat |
2009-07-20, 13:35 | #13 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja det är ungefär så där som digiArt jag gör, alla min objekt ärver ifrån en klass som validerar objektet enligt vissa regler Innan det sätts in i Databasen. Så varje objekt får en rutin som körs innan det sätts in som ser ut så här:
Protected Overrides Sub ValidationRules() AddRule("ID", "Bilen saknar ID fyll i det", String.IsNullOrEmpty(_ID)) AddRule("Färg", "Bilen saknar Färg fyll i det", String.IsNullOrEmpty(_Farg)) End Su På så sätt så får varje objekt verifera sig själv enligt ett visst antal regler, så precis innan jag ska spara ett objekt så kör jag: If Obj.IsValid Then Obj.Save Else lError.Text = Obj.Error End If |
||
Svara med citat |
2009-07-20, 13:41 | #14 | ||
|
|||
Medlem
|
Angående formulär-generering så gjorde jag en enkel klass som läste in en annan klass och kollar värdetyper på variablar som ska ändras. Därefter så genereras ett formulär enligt en mall.
I princip så skriver jag bara in <tr> <td>Fyll i %Variablel</td> <td>%Kontroll</td> <tr/> Det jag får ut då är sourcen till ett formulär som jag bara tar och klistar in. Det passade mitt behov utmärkt. Självklart är alla editerabara variablar märkta så jag får bara ut input möjlighet till dem.. |
||
Svara med citat |
2009-07-25, 22:50 | #15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du valde nog den bästa lösningen. Frameworks borde alla utvecklare sky som ebola. Vi har alla ett miljöansvar och om större webbplatser börjar använda onödigt resurskrävande system så är vi definitivt inte på väg i rätt riktning (man drabbas ju dessutom av ökade kostnader så det finns egentligen ytterst få fördelar). Om man nu nödvändigtvis måste välja något så är väl nämnda CodeIgniter ändå bland de snällare. Har sett en del resursjämförelser mellan olika frameworks och där har de legat bra till.
Svara |
|
|