FAQ |
Kalender |
2008-06-27, 18:59 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Undrar framförallt om det finns någon kostnadsfri sms tjänst som man kan använda sig utav för att skicka sms som ser ut att komma från ett vanligt mobilnr. En tjänst likt mosms där man bara betalar för att skicka sms men att man även ska kunna välja att du vill skicka sms:et ifrån exempelvis 07011112222. Finns det ingen kostnadsfri tjänst likt denna som jag vill ha, vad finns det då för alternativ och hur mycket skulle de kosta ungefär? Jag vill kunna implementera tjänsten på egen webbserver. |
||
Svara med citat |
2008-06-27, 19:26 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Cellsynt är kostnadsfritt alltså ingen startavgift eller nåt för kontot. Du sätter in pengar och sen kan du använda det, jag använder Cellsynt för min hemsida www.Gratisrefill.se
|
||
Svara med citat |
2008-06-29, 23:18 | #3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Kan varmt rekommendera www.pixie.se ..
Vi har använt de i snart 2 år och bara haft lite strul 1 gång... Annars helt problemfritt.. Supporten är dessutom snabba och väldigt trevliga. Finns även ett litet program du använder som gör att du kan skicka SMS direkt från din dator.. |
||
Svara med citat |
2009-08-05, 13:45 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Premium-sms-systemen i sverige fungerar så att kunden blir debiterad när den tar emot ett sms. Detta för att inte ett "ogiltigt" beställnings-sms skall kunna debitera kunden utan att det faktiskt finns en tjänst som tar emot beställningen. Dessutom möjliggör detta att man tar olika betalt för olika tjänster på samma nummer. Branschen har kommit överens om att betal-sms i Sverige alltid är femsiffriga och ligger i 7xxxx-serien. Varje innehavare av ett sådant nummer (som man ansöker om) får sedan teckna ett avtal med varje mobiloperatör om att operatören skall förmedla betalningen. (faktura eller kontantkort). För oss små-tjänste-tillhandahållare finns det ett antal sms-tjänster som mosms, mobilstart, pixie mfl. De har redan egna kortnummer och redan tecknade avtal med operatörerna så vi slipper detta. Detta gör samtidigt att man inte kan använda ett "vanligt" mobilnummer för att debitera en kund. I vissa fall vill man kanske inte att kunderna (eller klienterna, skulle vi kunna kalla dom för) skall bli debiterade för att de skickar sms. Det kan vara tex automatisk larmmottagning eller kommandon för styrningg av olika saker etc. Då finns det (vad jag vet nu) två alternativ: 1. Man skaffar ett konto hos mobilstart.se och ringer sedan deras tekniska support. Där kan man få det s k långnumret (ett 07xxxxxxxx-nummer) för att komma åt deras system. När man sedan skapar en tjänst hos dom får man välja om det är kortnumret eller långnumret som skall användas. Om man använder långnumret så kan inte debitering av klienten ske, utan man blir istället debiterad med 1 kr som kontoinnehavare. 2. Man skaffar en egen sms-gateway av något slag, antingen som en separat hårdvara som man stoppar ett sim-kort i (har dock inte hittat en själv ännu) eller en mjukvarudito med ett gsm/3g-modem eller mobiltelefon kopplad till datorn. Jag har hittat sådana som kostar pengar men inte hittat något som är fritt. Jag letar för övrigt efter en programvara som kan köras på Linux, se annan tråd av mig. Mer info: Wikipedia SMS-programvaror: Ozekisms NowSms |
||
Svara med citat |
2009-08-05, 19:42 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nu förstår jag inte varför oddhost spånar iväg om en massa annat.
Cellsynt erbjuder möjligheten att ange avsändarnummer när du skickar sms. Du betalar per sms du skickar men behöver inte betala några övriga abonnemangsavgifter som jag förstått det.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2009-08-05, 19:54 | #6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
Svara |