FAQ |
Kalender |
2009-08-06, 22:36 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hejsan. För de av er som som vet vem jag är så vet ni att det i huvudsak är en sak jag kan; Frontend. HTML+CSS+JS. Nu har tydligen min situation förändrats och jag ska lära mig CakePHP -utan- någon ordentlig PHP-/OOP-/MySQL-bakgrund. Alltså ska en gammal hund läras sittas. Fast lite bakvänt.
De var länge sedan jag kände mig såhär bortkommen och vilsen, samtidigt som jag på något sjukt sätt njuter lite av det. Här min situation, och jag skulle bli otroligt tacksam för hjälp. Article hasAndBelongsToMany Category, Location Paper hasAndBelongsToMany Category, Location Article belongsTo Paper Paper hasMany Article Joining tables: articles_categories articles_locations categories_papers locations_papers Jag vill ändra $cond (eller göra de ändringar som är nödvändiga) så att jag får alla artiklar som: har MINST en Category som matchar någon av Papers categories OCH har MINST en Location som matchar någon av Papers locations. Ni kan ignorera det som just nu står i $cond. $paper['Category'] innehåller följande 'categories' för Paper: Kod:
Array ( [0] => Array ( [id] => 1 [title] => Turism [slug] => Turism [parent_id] => [lft] => 1 [rght] => 2 ) [1] => Array ( [id] => 2 [title] => Fritid [slug] => Fritid [parent_id] => [lft] => 23 [rght] => 24 ) .... ) Kod:
Array ( [0] => Array ( [id] => 1 [title] => Blekinge [slug] => blekinge [parent_id] => [lft] => 1 [rght] => 2 ) [1] => Array ( [id] => 3 [title] => Dalarna [slug] => dalarna [parent_id] => [lft] => 25 [rght] => 26 ) ... ) Kod:
function archive($paper = null) { if (!$paper) { $this->Session->setFlash(__('Invalid Paper.', true)); $this->redirect(array('action'=>'index')); } $paper = $this->Article->Paper->findBySlug($paper); $this->Article->recursive = 0; $cond = array("Article.paper_id" => $paper['Paper']['id']); $this->set('articles', $this->paginate('Article', $cond)); } Tack på förhand. /Robert |
|||
Svara med citat |
2009-08-06, 22:47 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kan du ställa ett riktigt (normalt) SQL query direkt eller måste du använda ramverket? Vansinnigt hur man kan komplicera saker med ramverk.. alltid lika förbluffande.
|
||
Svara med citat |
2009-08-06, 22:57 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-08-07, 00:27 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har inte stenkoll på vad du är ute efter men kan detta vara något?
http://www.volved.com/index.php/2009/03/26...ssociated-data/ |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|