FAQ |
Kalender |
2003-09-20, 23:45 | #1 | |||
|
||||
Administratör
|
Verisign införde för några dagar sedan funktionen sitefinder, och kritiken har varit enorm!
Sitefinder är en funktion där webbsurfaren tas till en verisign sida om .com eller .net adressen som surfaren knappar in i webbläsaren är ogiltig, dvs en domän som inte finns i verisign's databas. Denna funktion har länge används av bland andra .NU, .WS & .TV Stämningar rasar in från arga website ägare. WN
2003-09-20, 23:57 | #2 | ||
|
|||
Administratör
|
Detta har även tidigare diskuterats i nedanstående tråd:
http://www.webmasternetwork.se/f6t434.html Gör som Christian skriver i den andra tråden, skicka in en complaint till ICANN. Har ni en router så kan ni noll-routra 64.94.110.11. En trevlig idé är att även framföra denna idé till er ISP.
2003-09-21, 00:08 | #3 | ||
|
|||
Administratör
|
.NU .WS & .TV kan förstås eftersom respektive länder har kontroll över deras toppdomäner. Men hur är det med .com och .net?
Skulle vara roligt om någon förklarade hur det fungerar och hur mycket rätt verisign egentligen har att styra .com och .net. Som jag förstårär det en internationell organisation(ICANN) som bestämt att verisign har fått jobbet att administrera dem. Förklara och rätta mig om jag har fel. Jag tycker det är dumt att införa det såhär sent med tanke på att det existerar miljoner .com/.net adresser och det är precis som Christian säger i den andra tråden, kommer slå mot många tekniska lösningar. Där man kontrollerar utifall DNS finns för domännamnet eller ej.
2003-09-21, 00:49 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Kanske kan vi se ett slut på SiteFinder:
http://slashdot.org/articles/03/09/20/1352...2&tid=95&tid=99 ICANN har bett VeriSign att slå av SiteFinder tills vidare. IAB (Internet Advisory Board) har i ett brev till ICANN påpekat de allvarliga bristerna med SiteFinder ideén. |
||
Svara med citat |
2003-09-21, 17:04 | #5 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Edit: Ops nu är den på igen 13:42 WN
2003-09-23, 14:21 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Såpan fortsätter. VeriSign är nöjda säger de (4-20 miljoner besökare) och blir stämda av ytterligare ett företag:
IDG.se: VeriSign vägrar stänga SiteFinder |
||
Svara med citat |
2003-09-23, 15:13 | #7 | ||
|
|||
Administratör
|
Det värsta med amerikanska stämningar är att utgången är så oviss och pengarna brukar ta överhanden i många fall
Svara |
|
|