FAQ |
Kalender |
2004-12-11, 17:46 | #1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Låt oss säga att man driver en sida, där man fakturerar kunder för t.ex. webbhotell, varor eller annat. I så fall sätt fakturanumret automatiskt vid beställning av denna tjänst man säljer.
Samtidigt kanske ditt företag behöver fakturera för någon annan tjänst som ligger utanför tjänsterna som säljs via hemsidan. Hur sätter ni fakturanumret i det fallet för att det inte skall krocka med sidans fakturor? Viket är det bästa sättet att hålla det avskilt, men ända i samma företag och på ett smidigt sätt? |
||
Svara med citat |
2004-12-11, 18:15 | #2 | |||
|
||||
|
Du kan ha exempelviss SPCS för andra fakturor än det som skickas automatiskt. Där kan du påbörja en serie ex. 1800036, då kommer dessa aldrig att kocka.
|
|||
Svara med citat |
2004-12-11, 18:50 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du kan också ha ett icke unikt ordernummer, samt ett unikt fakturanummer, å således alltid trycka dit fakturanummret när respektive faktura skickas ut, och låta ordernummret vara fallande (direkt vid beställningen) på så sätt kan du makulera beställningar å göra lite som du vill utan att det ser skumt ut i bokföringen, nåväl, kanske inte riktigt svar på din fråga men
|
|||
Svara med citat |
2004-12-11, 21:06 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har låter mina fakturor från en hemsida numreras löpande. De fakturor jag skickar via SPCS är också löpande och de båda nummerserierna krockar med varandra.
Det går dock att se på fakturorna vilka de tillhör eftersom de ser helt olika ut. Jag bokför dem dessutom på olika projektnummer, så det är enkelt att skilja dem åt. Jag ser inte detta som något större problem rent bokföringsmässigt bara det klart och tydligt framgår av varje verifikation vad det avser. |
||
Svara med citat |
2004-12-11, 22:25 | #5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Du måste numrera dina fakturor unikt men du kan ha flera olika serier. Jag skulle väl tro att det innebär att du har ett prefix eller nåt, kanske en bokstav. Så fläk ditt ett prefix på en eller båda serierna så vips har du två olika enkelt särskiljbara serier.
|
|||
Svara med citat |
2004-12-11, 22:40 | #6 | ||
|
|||
|
Kanon. Tack för alla svar. Det var som jag misstänkte!
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|