Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Minska datamängden på WAP sidor?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-30, 15:41 #1
Pipen Pipen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 24
Pipen Pipen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 24
Hej.

Har ställt lite frågor tidigare för att få klart mitt lilla wap projekt..
Saken är ju den att GPRS-data kostar, och man vill ju att det skall kosta så lite som möjligt, så jag satt o funderade o kom fram till att om man kunda lagra bilderna i mobilen istället för att hämta dom ifrån "nätet" så skulle man ju spara massa dataöverföringar (alt. ta bort alla bilder).

Någon som har någon matnyttig information ifall det är möjligt på SonyEricsson telefoner? Och även andra telefoner, men SE är viktigast i första hand
Pipen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-01, 21:47 #2
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Nej du om det är cache du menar så tror jag ingen mobiltelefon har det, logiskt med tanke på deras "enorma" minne.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-03, 20:25 #3
Pipen Pipen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 24
Pipen Pipen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 24
ehm, små bilder tar i princip inget alls, och många telefoner i dagens läge har ju ett par megs minne..

ta t.ex. min t630 som exempel..
där finns en specietl SonyEricsson startsida. och hela sidan är lagrad i telefonen för äen när Comviqs GPRS är enre fungerar den sidan.
Pipen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-04, 10:58 #4
arvid arvid är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9
arvid arvid är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9
Hur mycket kontroll kommer du ha över klienternas telefoner? Om du inte har någon kontroll tror jag det kan bli svårt. Om du dock har det så kan du ju skriva en java-applikation själv om du skall få det att fungera.

http://www.wirelessdevnet.com/channels/java/
arvid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-04, 14:28 #5
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Originally posted by Pipen@Jan 3 2005, 21:25
ehm, små bilder tar i princip inget alls, och många telefoner i dagens läge har ju ett par megs minne..

ta t.ex. min t630 som exempel..
där finns en specietl SonyEricsson startsida. och hela sidan är lagrad i telefonen för äen när Comviqs GPRS är enre fungerar den sidan.
Många bäckar små... Det finns inte 1 WAP sida och det skulle ta en del minne att ha cache i telefonerna. De nya telefonerna skulle väl i princip kunna använda cache utan problem men så har det inte alltid varit. Det kommer kanske men det dröjer nog. SonyEricssons lilla sida med länkar ligger inbyggt i telefonens Firmware.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-04, 15:42 #6
redRemedys avatar
redRemedy redRemedy är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 25
redRemedy redRemedy är inte uppkopplad
Nykomling
redRemedys avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 25
Alla mobiltelefoner som kan "WAPPA" har cache. Det är liksom en förutsättning för att information ska komma fram till telefonen. Dvs. sidan måste ju laddas ner och sparas någonstans.

Min Sony Ericsson t610 har tom en funktion för att tömma cachen för att om möjligt tjäna lite utrymme på minneskortet.

Det skulle förstås vara bra om man kunde använda telefonens bild-katalog att använda som en speciell "bild-cache" men det går nog inte utan att du själv skriver ett eget SE-program.

// Jonas
redRemedy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-04, 17:35 #7
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by redRemedy@Jan 4 2005, 16:42
Alla mobiltelefoner som kan "WAPPA" har cache. Det är liksom en förutsättning för att information ska komma fram till telefonen. Dvs. sidan måste ju laddas ner och sparas någonstans.

Min Sony Ericsson t610 har tom en funktion för att tömma cachen för att om möjligt tjäna lite utrymme på minneskortet.

Det skulle förstås vara bra om man kunde använda telefonens bild-katalog att använda som en speciell "bild-cache" men det går nog inte utan att du själv skriver ett eget SE-program.

// Jonas
Exakt, som du sa har iallafall nyare mobiltelefoner cache. MEN, även om den förutsättningen du pratar om är logisk, dvs. att man ska kunna se något måste man ladda ner det och för att ladda ner det måste du ha någonstans att lägga det så finns det några aber.

Aber 1 är ju det att man skulle kunna ha cache i minnet på telefonen. En del gamla kanske har det.

Aber 2 är ju det att WAP-protokollet är inte riktigt som HTTP. För det första kompileras WML-filerna till binärformat. Utan att känna till något om den kompileringen, kan jag spekulera att det även kan vara så att bilderna kompileras in i binärdatat som skickas till telefonen. På så sätt cachas sidan. Om man laddar två sidor med samma bild på servern så är det inte säkert att man kan adressera bilden i första sidan pga. binärformatet.

Jag måste skriva dock en disklejmer. Jag vet inte riktigt hur bilder kompileras när det kommer till WML, så detta är spekulation. Dock tror jag att cache av bilder fungerar fint med telefoner som har egen TCP/IP-stack och kör XHTML-protokollet.

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-04, 19:28 #8
Pipen Pipen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 24
Pipen Pipen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 24
skall lägga till 2 saker som jag nog missa att nämna:

#1:
Tjänsten utvecklas för WAP 2.0

#2:
Självklart krävs det att man då sparar bilderna i bild mappen, frågan är ifall det är möjligt att sedan komma åt dom med [img]t630:\image\blaha.gif[/img] eller något liknande
Pipen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017