FAQ |
Kalender |
2005-01-05, 19:24 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Håller på att göra ett online galleri (främst till vänner och familj men även till alla andra som känner för att registrera sig) och tänkte att alla skulle få en egen subdomän istället för www.domän.tld/users/användare/
Problemet: Jag har mycket att göra och vill inte sitta och kolla av alla som registrerar sig och lägga in en vhost & dns för dem, utan skulle vilja att detta "automatiseras" genom att servern känner av vilken subdomän som skrivits in och automatiskt hämtar ut indexfilen i en mapp med samma namn. Ex: någon skriver in robert.galleri.se, apache glider in i www/users/ och letar upp en mapp som heter robert och hämtar indexfilen. Kör då såklart med apache och php. Någon som vet hur man löser detta? |
||
Svara med citat |
2005-01-05, 19:26 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är rätt så smidigt med mod_rewrite. Skapa en host i apache som har *.domän.com som HostAlias, sen så kan du enkelt kolla om det finns en katalog med det namnet via nån lurig flagga med mod_rewrite.
|
||
Svara med citat |
2005-01-05, 19:37 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Aha, najs. Då ska jag genast leta lite i någon mod_rewrite tutorial.
Tack för hjälpen |
||
Svara med citat |
2005-01-05, 19:45 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tänkte precis fråga hur man gör detta !
|
||
Svara med citat |
2005-01-05, 19:54 | #5 | ||
|
|||
Administratör
|
En annan - mindre proffsig, men kanske nödvändig om inte mod_rewrite fungerar - version är att peka *.domän.tld till en och samma katalog. Scriptet som körs i katalogen får sedan plocka ut subdomänen i urlen och bygga en frame som pekar till www.domän.tld/users/subdomän/ .
Eller som du säger, inkludera katalogens indexfil. Kan bli lite extra göra med bilder och sådant bara beroende på hur innehållet hos användarna ser ut. Men fixar du & webbhotellet mod_rewrite så låter det vettigast i mina öron. Lät dock som du körde med egen server
2005-01-05, 20:51 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Att jag kör egen server stämmer
Nu har jag dock stött på ett problem. Jag har läst mycket om mod_rewrite innan, men detta är första gången jag använder det och jag kan av någon anledning inte få det att funka. På mitt webhotell funkar det helt utmärkt men på min egen server vill det inte funka. Jag har avkommenterat LoadModule rewrite_module modules/mod_rewrite.so i httpd.conf Jag har lagt in en ny CNAME på mitt konto hos DynDNS (*.panelen.net) Jag har lagt till en vhost med alias *.panelen.net Jag har lagt in en .htaccess i rotkatalogen med endast Deny From All för att se om det funkar. Men sidan visas ändå... vad är det som kan vara fel? Någon som har en gissning? |
||
Svara med citat |
2005-01-06, 01:17 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2005-01-06, 14:49 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2005-01-06, 19:05 | #9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Kod:
<VirtualHost *:80> ServerAdmin [email protected] DocumentRoot /www1/www.xxxxxxx.tld ServerName xxxxxxx.tld ServerAlias xxxxxxx.tld <Directory /www1/xxxxxxx.tld> AllowOverride Options FileInfo Options -Indexes FollowSymLinks </Directory> ErrorLog /var/log/apache2/www_xxxxxxx.tld_-_error_log CustomLog /var/log/apache2/www_xxxxxxx.tld_-_access_log combined </VirtualHost> |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|