FAQ |
Kalender |
2003-10-12, 22:21 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har tre frågor som förmodligen är noob-frågor.
Men nu går jag ju i skolan och vi har fått som uppgift att ta reda på svaren. 1. Vad är session variabler? 2. Vad används det till, ge exempel? 3. Vad gör "Session.abandon"? 4. Vad gör "Session.Timeout"? |
|||
Svara med citat |
2003-10-12, 22:29 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
session variabler är samma som cookies men dom försvinner automatiskt då klienten (besökaren) stänger webläsaren eller försvinner från servern (se timeout nedan)
används till att skicka information mellan olika sidor på servern - t.ex loginnamn vid chat/forum session.abandon dödar kontakten mellan server och klient - det tömmer alltså alla session variabler som den klienten skapat session.timeout bestämmer den tid som det tar innan besökaren automatiskt tappar kontakten med servern. Standard är 20min sessions kan man alltså inte skicka info mellan klient och klient utan bara mellan klient och server och får nog anses vara en väldigt säker metod att lagra tillfällig info på not. sessions faller dock under cookie lagen |
||
Svara med citat |
2003-10-12, 22:33 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
rekommenderar dig också till att införskaffa en bok i ämnet.. finns en bra grundläggande bok från Pagina som heter kort och gott "ASP - Active Server Pages" som är skriven på ett mycket bra sätt av en av sveriges största författare av datorböcker (minns dock inte hans namn nu)
Den kostar ca 200 riksdaler.. |
||
Svara med citat |
2003-10-12, 22:45 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Okej blev lite smartare antar jag.
Har dock en uppgift att lösa och hittar mest skit på google. "skapa två sidor, på den ena sidan ska två stycken sessions variabler finnas som innehåller ens för- och efternamn. Det ska även finnas en länk till sida två. På sida två ska innehållet i sessions variabeln skrivas ut på "skärmen". När det är gjort ska variabeln tömmas på sitt innehåll." Antar att det inte är många rader kod så om någon har lust att posta dem så skulle jag bli tacksam |
|||
Svara med citat |
2003-10-13, 00:38 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
resten får du lista ut själv..
skriva till en session variabel --> session("namn på variabel") = "värde här" läsa från en session variabel --> response.write session("namn på variabel") |
||
Svara med citat |
2003-10-13, 01:48 | #6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
På min tid när jag gick i skolan fick man göra sina läxor själv <_<
|
|||
Svara med citat |
2003-10-13, 02:05 | #7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
tja.. antingen hittar han svaren på ett ASP forum eller här - vad spelar det för roll?
då kan man lika gärna ta det här och se till att det blir rätt och på ett sätt som han förstår |
||
Svara med citat |
2003-10-13, 03:00 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Klockrent.
Tack ska du ha för hjälpen. Man kan tolka "läxan" lite som man vill. Det står nämligen "sök svaren på nätet". Och som jag ser det är det precis vad jag gjort Har egentligen inget större intresse i att lära mig asp, men jag har tagit på mig den biten i projektet så en del lär jag väl lära mig under den närmaste månaden. Aja, tack. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|