Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hjälp att förstå affiliates

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-27, 23:35 #1
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Har WN som tidsfördriv

Jag behöver lite hjälp med att förstå hantering av cookies vid affiliates, när en tredje part är inblandat t.ex. Tradedoubler.

Det gäller när provision lämnas vid köp. Vad jag har förstått sätts en cookie på den dator som har klickat på en banner. Klickar jag på en banner som har sitt affiliateprogram via Tradedoubler, så går ju länken först till Tradedoubler och sedan skickas klickaren vidare till banners hemsida.

Vem är det då som sätter en cookie på klickarens dator. Är det Tradedoubler eller den hemsida som klicket leder till?

Om Tradedoubler sätter cookien, blir det då inte en s.k. tredjepartscookie? Om det är en tredjepartscookie och klickaren har sin webbläsare inställd på att inte acceptera sådana, innebär det då att någon provision inte kan ges ut?

Jag kanska är helt förvirrad, men det skulle vara intressant att få det hela rätt, dvs. att förstå hela processen.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-28, 00:36 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004

Citat:
Originally posted by guran@Jan 27 2005, 22:35
Jag behöver lite hjälp med att förstå hantering av cookies vid affiliates, när en tredje part är inblandat t.ex. Tradedoubler.

Det gäller när provision lämnas vid köp. Vad jag har förstått sätts en cookie på den dator som har klickat på en banner. Klickar jag på en banner som har sitt affiliateprogram via Tradedoubler, så går ju länken först till Tradedoubler och sedan skickas klickaren vidare till banners hemsida.

Vem är det då som sätter en cookie på klickarens dator. Är det Tradedoubler eller den hemsida som klicket leder till?

Om Tradedoubler sätter cookien, blir det då inte en s.k. tredjepartscookie? Om det är en tredjepartscookie och klickaren har sin webbläsare inställd på att inte acceptera sådana, innebär det då att någon provision inte kan ges ut?

Jag kanska är helt förvirrad, men det skulle vara intressant att få det hela rätt, dvs. att förstå hela processen.
Du besöker ju TD innan du hamnar på annonsörens sida.
Då blir det inte en 3:dje part iom att du besöker TD när den sätts.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-28, 00:53 #3
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar

Jag håller med Jonas, och teorin stämmer också med hur det har fungerat i praktiken, det sätts en cookie i dom fallen även när tredjepartscookies inte accepteras.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-28, 09:57 #4
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004

Citat:
Originally posted by Bengt@Jan 27 2005, 23:53
Jag håller med Jonas, och teorin stämmer också med hur det har fungerat i praktiken, det sätts en cookie i dom fallen även när tredjepartscookies inte accepteras.
Om man besöker TD för en kort stund, vilket jag antar att man gör eftersom länken är clk.tradedoubler.com så blir det ju inte en tredjepartscookie.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-28, 10:02 #5

Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt
Om man besöker TD för en kort stund, vilket jag antar att man gör eftersom länken är clk.tradedoubler.com så blir det ju inte en tredjepartscookie.
Inte för att dumförklara någon eller verka otrevlig på något sätt.

Men faller inte det hela ganska självklart, precis som du säger att det sker via den länken?
Oläst 2005-01-28, 10:25 #6

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Citat:
Originally posted by -robertsson@Jan 28 2005, 08:57
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt

Inte för att dumförklara någon eller verka otrevlig på något sätt.

Men faller inte det hela ganska självklart, precis som du säger att det sker via den länken?
Inte för att dumförklara någon eller vara otrevlig men tycker du jonas det är rätt att ha javscript på sin sida som fuskklickar på double och tradedoubler länkar automatiskt var 5:e sekund?
Oläst 2005-01-28, 10:28 #7

En annan sak när det gäller hantering av tradedoubler cookies är när jag ibland kört adware/spyware program ute hos folk så brukar dom få upp varningar för tradedoubler-cookies. Varför har adware / spyware företaget svartlistat tradedoubler cookies. Vad händer om detta är en trend som fortsätter och norton eller nått annat stort företag börjar med detta? Då hotas hela affiliate-idéen, eller kan man komma runt det?
Oläst 2005-01-28, 10:33 #8

Citat:
Originally posted by robertsson@Jan 28 2005, 09:28
En annan sak när det gäller hantering av tradedoubler cookies är när jag ibland kört adware/spyware program ute hos folk så brukar dom få upp varningar för tradedoubler-cookies. Varför har adware / spyware företaget svartlistat tradedoubler cookies. Vad händer om detta är en trend som fortsätter och norton eller nått annat stort företag börjar med detta? Då hotas hela affiliate-idéen, eller kan man komma runt det?
Det är ju för att det är "tracking" cookies. För att spåra folk.

Det är därför dom är svartlistade.
Oläst 2005-01-28, 13:24 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Det stämmer att det inte blir en tredjepartscookie när den sätts på datorn eftersom den sätts från TD. Det jag blir lite konfunderad över är att cookien heter [användare]@tradedoubler.se och att den sedan ska läsas av anonsörens sajt och då kan man väl säga att de blir en tredjepartscookie.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-28, 16:52 #10
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by guran@Jan 28 2005, 12:24
Det stämmer att det inte blir en tredjepartscookie när den sätts på datorn eftersom den sätts från TD. Det jag blir lite konfunderad över är att cookien heter [användare]@tradedoubler.se och att den sedan ska läsas av anonsörens sajt och då kan man väl säga att de blir en tredjepartscookie.
Lite små funderingar...
Sätta en cookie i form av en annan sajt än sig själv?
Läsa av en cookie satt av en annan sajt?

Varför måste TD sätta/läsa denna cookie? Borde väl räcka med att länken via TD finns för att TD själva ska kunna kontrollera trafik-mängd/statistik, (in)aktivera annonsörers program och dyligt. Borde väl rimligtvis vara så att annonsören själv kunde sätta denna cookie för att sedan läsa av "samma" cookie då köparen åter besöker annonsören utan att gå via TD? Handlar besökaren och har denna cookie satt rapporteras detta till TD? På det sättet skulle man väl undvika tredje-parts cookies.

Dock kan man ju se att cookien verkligen läggs in av TD själva. Tycker bara lösningen verkar en aning bakvänd men någon annan kanske har någon förklaring till det hela
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017