FAQ |
Kalender |
2005-01-27, 23:35 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag behöver lite hjälp med att förstå hantering av cookies vid affiliates, när en tredje part är inblandat t.ex. Tradedoubler.
Det gäller när provision lämnas vid köp. Vad jag har förstått sätts en cookie på den dator som har klickat på en banner. Klickar jag på en banner som har sitt affiliateprogram via Tradedoubler, så går ju länken först till Tradedoubler och sedan skickas klickaren vidare till banners hemsida. Vem är det då som sätter en cookie på klickarens dator. Är det Tradedoubler eller den hemsida som klicket leder till? Om Tradedoubler sätter cookien, blir det då inte en s.k. tredjepartscookie? Om det är en tredjepartscookie och klickaren har sin webbläsare inställd på att inte acceptera sådana, innebär det då att någon provision inte kan ges ut? Jag kanska är helt förvirrad, men det skulle vara intressant att få det hela rätt, dvs. att förstå hela processen. |
||
Svara med citat |
2005-01-28, 00:36 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Då blir det inte en 3:dje part iom att du besöker TD när den sätts. |
||
Svara med citat |
2005-01-28, 00:53 | #3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag håller med Jonas, och teorin stämmer också med hur det har fungerat i praktiken, det sätts en cookie i dom fallen även när tredjepartscookies inte accepteras.
2005-01-28, 09:57 | #4 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2005-01-28, 10:02 | #5 | ||
|
|||
|
Citat:
Men faller inte det hela ganska självklart, precis som du säger att det sker via den länken? |
||
Svara med citat |
2005-01-28, 10:25 | #6 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2005-01-28, 10:28 | #7 | ||
|
|||
|
En annan sak när det gäller hantering av tradedoubler cookies är när jag ibland kört adware/spyware program ute hos folk så brukar dom få upp varningar för tradedoubler-cookies. Varför har adware / spyware företaget svartlistat tradedoubler cookies. Vad händer om detta är en trend som fortsätter och norton eller nått annat stort företag börjar med detta? Då hotas hela affiliate-idéen, eller kan man komma runt det?
|
||
Svara med citat |
2005-01-28, 10:33 | #8 | ||
|
|||
|
Citat:
Det är därför dom är svartlistade. |
||
Svara med citat |
2005-01-28, 13:24 | #9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det stämmer att det inte blir en tredjepartscookie när den sätts på datorn eftersom den sätts från TD. Det jag blir lite konfunderad över är att cookien heter [användare]@tradedoubler.se och att den sedan ska läsas av anonsörens sajt och då kan man väl säga att de blir en tredjepartscookie.
|
||
Svara med citat |
2005-01-28, 16:52 | #10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Sätta en cookie i form av en annan sajt än sig själv? Läsa av en cookie satt av en annan sajt? Varför måste TD sätta/läsa denna cookie? Borde väl räcka med att länken via TD finns för att TD själva ska kunna kontrollera trafik-mängd/statistik, (in)aktivera annonsörers program och dyligt. Borde väl rimligtvis vara så att annonsören själv kunde sätta denna cookie för att sedan läsa av "samma" cookie då köparen åter besöker annonsören utan att gå via TD? Handlar besökaren och har denna cookie satt rapporteras detta till TD? På det sättet skulle man väl undvika tredje-parts cookies. Dock kan man ju se att cookien verkligen läggs in av TD själva. Tycker bara lösningen verkar en aning bakvänd men någon annan kanske har någon förklaring till det hela
Svara med citat |
Svara |
|
|