Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Central Databas

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-13, 13:32 #31
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Alla kunder som betalar i tid är inte svinpälsar, det är mänskligt att faktiskt glömma av. Bara de betalar så är de okej.

Vi sänder faktura på mindre belopp om kunden så önskar.
Och vi har betalt för alla fakturor under det året vi har haft butiken igång.

Ca 4-5 kunder har vi varit tvungna att skicka påminnelsemail till, och då har det mer varit av slaget: "Hej X, vi saknar dina pengar.. Du beställde varor från oss xx-xx-xx och fick en faktura på xx kronor som skulle ha varit betald xx-xx-xx. Vi kan inte finna att du har betalt detta.

Här får du uppgifterna igen om du saknar dem:
Postgiro:
Belopp:

Hör av dig om du har betalt, eller har några frågor.

Med vänliga hälsningar"

Det funkar, folk blir vänligt bemötta och säger "Oj, det glömde jag. Jag betalar direkt." Går man på dem hårt från början så blir de negativt inställda till företaget. Ett företag lever ju på sina kunder, och det gäller ju att ha en god relation med dem. Men givetvis skall man ta i lite hårdare i nästa steg om de inte betalar.

Även en kund som inte betalade i tid får en ny chans. Märker man att de är konsekvent sena med sina betalningar, så kan man antingen välja att ta upp det på ett snyggt sätt med kunden eller att begära att kunden betalar i förskott.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-13, 13:53 #32
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Citat:
Originally posted by hedberg@Feb 13 2005, 13:32
Hej X, vi saknar dina pengar.. Du beställde varor från oss xx-xx-xx och fick en faktura på xx kronor som skulle ha varit betald xx-xx-xx. Vi kan inte finna att du har betalt detta.

Här får du uppgifterna igen om du saknar dem:
Postgiro:
Belopp:

Hör av dig om du har betalt, eller har några frågor.

Med vänliga hälsningar
Det var ett annorlunda men i många fall bra sätt att bemöta kunderna! Jag fick ett liknande brev från tandläkaren där de stod "Hej! Vi saknade dig den .... ring oss för att boka en ny tid". Genast blev det mkt enklare att ta sig dit trotts att man missade första gången!

Smart smart.
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-13, 14:32 #33
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Citat:
Originally posted by programmer@Feb 13 2005, 14:53
Det var ett annorlunda men i många fall bra sätt att bemöta kunderna! Jag fick ett liknande brev från tandläkaren där de stod "Hej! Vi saknade dig den .... ring oss för att boka en ny tid". Genast blev det mkt enklare att ta sig dit trotts att man missade första gången!

Smart smart.
Men de gav igen genom att borra några extra hål som straff?

Jag tror mer på metoden att gå varligt fram i början, vara vänlig helt enkelt. Då tycker kunderna "Schysst företag, jag missade att betala fakturan men gör det nu 3 dagar senare och får ingen påminnelsekostnad/ränta. Bra, de är måna som sina kunder,dem handlar jag hos igen."

Jag vet själv när man handlar nånstans och de skickar ut påminnelse på förfallodagen. Man har lagt det till betalning på absolut sista dagen, och dagen efter förfallodagen har man fått ett påminnelsebrev med avgift fastän man har betalt i tid. Det ger inget bra intryck tycker jag...

Ett tillägg som vi har gjort i något utskick var i stil med:

"För att kunna erbjuda dig bästa möjliga pris, är det viktigt att vi erhåller betalning i tid."

Men det föll bort lite, då det lät lite "för mycket"... Kunden kanske inte tycker att det var bästa priset
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017