FAQ |
Kalender |
2005-04-14, 22:45 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skall eventuellt registrera ett domännamn för en kunds räkning, detta har tidigare varit registrerat men vart ledigt för några dagar sedan och står som ledig på nic.se sedan dess.
Då jag använder Loopia till kundens övriga domäner hade jag tänkt göra detta här med, men har under flera dagar försökt regga domänen men får hela tiden som svar att det inte gick pga att domänen är upptagen fast den varit ledig i ett par dagar nu. När jag provar på andra webbhotel så kommer det upp att den är ledig när jag använder deras "kolla domännamn" funktioner. Varför är det så? Kollar inte loopia direkt mot nic.se om det är ledigt utan har någon egen databas som uppdateras väldigt sällan eller vad? |
|||
Svara med citat |
2005-04-14, 22:51 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det problemet känner inte jag till. Jag har aldrig haft problem med att registera domäner där. Funkar alltid fint. Maila loopia och fråga varför det blir så för dig
|
|||
Svara med citat |
2005-04-14, 22:57 | #3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Antagligen... (nu spekulerar jag) så har någon annan registrerat adressen på Loopia. Då indikeras den som upptagen i Loopias databas tills dess att allt är klart med betalning o.s.v.
Mvh /Stefan |
|||
Svara med citat |
2005-04-14, 23:04 | #4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
I spärrlistan ligger domänen alltså under 30 dagar och blir först efter dessa 30 dagar ledig att registrera. Loopia har en kontroll mot denna spärrlista och visar då alltså domännamnet som upptaget (eftersom det inte är möjligt att registrera). De andra registranterna du kontrollerar via har antagligen bara en kontroll mot NIC.se:s "vanliga" sökgränssnitt (där den alltså som jag nämnde tidigare ser ut att vara ledig eftersom ingen information hittas).
Svara med citat |
2005-04-14, 23:38 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
Svara |
|