Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Expansionsfond, Interaktiva blanketten N6, krångel

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-23, 15:52 #1
henkealf henkealf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 163
henkealf henkealf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 163
Jag försöker lägga pengar i en expansionsfond, men den interaktiva blanketten N6 vill inte riktigt som jag.
Mitt överskott efter avsättning till periodiseringsfond är 40000kr, detta försöker jag fylla i vid 950 på N6, precis som Skatteverket gjort i sina exempel i "Dags att deklarera".
Jag vill då att detta multipliceras med 138,89% och hamnar vid 868.
Eftersom jag inte hade någon expansionsfond vid årets ingång blir det 0kr vid 865.
Jag vill öka expansionsfonden med 14000kr vid 879, och att denna summa ska hamna vid 866.
Enligt mig ska sedan jag vara klar med blankett N6, är det fel tänkt?

Så till problemet, när jag försöker fylla i dessa uppgifter går det inte särskilt smidigt, 138.89%-uträkningen utförs inte och posterna återställs till 0kr.

Har jag missat något?
henkealf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-23, 17:02 #2
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Du kan inte lägga något belopp direkt i fält 950, det är ett summafält. Du ska fylla i dina tillgångar och skulder i fälten ovanför så kommer fält 950 automatiskt att fyllas i med summan av dina tillgångar om då om jag förstår rätt ska bli 40.000. då kommer också automatiskt fält 868 att fyllas i.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-23, 17:18 #3
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Nån som kan beskriva på ett enkelt sätt vad expanionsfonder och periodiseringsfoner är?
Fördelar & nackdelar med respektive fond?
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-23, 17:50 #4
henkealf henkealf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 163
henkealf henkealf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 163
Jag antar att det är "Resultat av verksamheten" fält 798 från blankett N1 som ska in någonstans på N6-blanketten, men jag tycker inte att något av fälten 935-949 passar för detta årsresultat.
I skatteverkets "Dags att deklarera" har de skippat uträkningen och direkt angett en summa vid fält 868 på blankett N6, det är kanske så jag blir tvungen att göra.
henkealf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-23, 17:55 #5
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Periodiseringsfonder= En skattemässig avsättning av en del av årets resultat. Om du ex har ett resultat på 100.000 så kan du sätta av 30% i periodiseringsfond och på så vis få ett resultat på 70.000 att beskatta. Efter sex år måste fonden lösas upp och beskattas om man inte gjort det tidigare. Meningen med periodiseringsfonder är att ge en möjlighet till en resultatutjämning mellan åren dvs du kan sätta av de bra åren och lösa upp de dåliga åren.
Expensionsmedelsfond: En av de regler som infördes för att försöka jämnställa beskattningen av enskilda firmor och AB, så långt det nu är möjligt. Huvudprincipen är ju att en enskild firma beskattas för sitt resultat oavsett om man som ägare tagit ut pengarna eller inte. I ett AB är ägaren anställd och de pengar han tar ut beskattas som lön medan AB:et beskattas för sitt resultat med bara 28%. Med expensionsmedelsfonderna kan man även i en enskild firma beskatta den delen av resultatet som finns kvar i bolaget med bara 28% skatt, sk expensionsmedelskatt. Den dagen man sedan tar ut pengarna eller andra tillgångar ur firman så får man tillbaka denna skatt och betalar istället vanlig skatt och egenavgifter.
Periodiseringsfonderna beror altså på årets resultat och varje år räknas för sig, en avsättning jag inte gör iår kan inte istället användas nästa år. Expensionsmedelsfonderna beror på balansräkningen dvs hur stora tillgångar firman har i förhållande till skulderna (med andra ord hur stort det egna kapitalet är) och storleken på fonden räknas fram varje år. Hur stor den får vara kan alltså skilja mellan åren och ibland kan man sätta av ibland lösa upp en del.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017