FAQ |
Kalender |
2005-04-24, 15:34 | #1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag vet en person här på WN som låter revisorn godkänna bokföringen månadsvis
så årsbokslutet inte tar länge att pussla ihop. Det är ju ett smart sätt att slippa få en chock vid årsskiftet. Gör ni andra också så? (Tänker inte namnge personen, för han får berätta istället om han vill) |
||
Svara med citat |
2005-04-24, 15:55 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är väl ett ganska vanligt förfaringssätt. De jag känner till med egna AB:n har liknande upplägg, även om det kanske inte är en revisor som månadsvis granskar utan enbart en redovisningsekonom.
|
||
Svara med citat |
2005-04-24, 16:01 | #3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Men ett AB måste ha godkänt bokslut varje år av en REVISOR. Många på WN tycks inte kunna skillnaden på revisor och ekonom. Och tänk dig själv, om man dunkar fram en hel pärm vid årsslutet till en revisor å säger att han ska godkänna det...då lämnar man man nog lite väl mycket chans åt revisorn att fakturera för X gånger den totala tid han lagt ner. |
||
Svara med citat |
2005-04-24, 17:43 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vi har kört med årschocken men funderar starkt på att gå över till månadsvis.
|
||
Svara med citat |
2005-04-24, 17:48 | #5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tricket är väl att man är bästis med revisorn och att han är bjuden på alla personalfester etc. Det är min bild av det hela. Fråga mig inte varifrån jag fått den ;-).
|
||
Svara med citat |
2005-04-24, 18:07 | #6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Jag menar har man ett AB så skall det väl finnas 6000kr extra i kassan vid bokslutet. Jag har "bokförare" på ett bokföringsbyrå som sköter min löpande bokföring, han i sin tur har kontakt med den revisorn som gör mina bokslut. Men det blir ju alltid en viss merkostnad vid bokslut oavsett hur man gör eftersom "bokföraren" enligt revisorsnämnden är tvungen att exempelvis göra stickprovskontroll på lagret i samband med bokslut, även revisorn måste enligt lag gå igenom alla balansrapporter/vissa andra papper en extra gång och se så att allt står rätt till innan han godkänner bokföringen som sedan skall generera ett bokslut. // Mats |
|||
Svara med citat |
2005-04-24, 18:14 | #7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Svarade bara på din fråga hur andra gör i ett AB... |
||
Svara med citat |
2005-04-25, 04:50 | #8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
2004 är det säkert 2-3 gång mer bokföringsmässigt. Vad jag menar är, om jag låter en revisor godkänna det hela månadsvis så kommer det förmodligen bara kosta en bråkdel jämfört med att han ska göra hela året på en gång. Då ökar chansen markant för revisorn att fuska med hur många timmar han "jobbat". |
||
Svara med citat |
2005-04-25, 09:07 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Litar du inte på din revisor kanske du ska titta efter en annan ...
|
|||
Svara med citat |
2005-04-25, 10:41 | #10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi låter en revisor kika på bokföringen varje månad! Gör man bara grundjobbet och har ett bra bokföringsprogramm, samt har BRA koll på alla kvitton etc behöver det inte kosta många kronor i månaden!
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|