Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Äntligen klar

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-11, 17:17 #21
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Fett OT:
Jesus christ koala... jag får ont i huvudet...
Det där platsar ju nästan på dailyWTF...
varför en klass med en massa reguljära uttryck för att parsa QS (som ju redan är gjort i $_GET variabeln) när jag antar att det du *egentligen* vill göra är:
Kod:
 /* Inte 100% korrekt PHP utan snarare PHP liknande Pseudokod */
$my_params;
get_param($name, $default)
{
 if (isset($_POST[$name])) my_params[$name] = $_POST[$name]; 
 else if (isset($_GET[$name])) my_params[$name] = $_GET[$name];
 else my_params[$name] = $default;
}

set_param($name, $value)
{
 $my_params[$name] = $value;
}

get_qs()
{
 $qs = "?";
 /* typ FOR EACH mp IN $my_params DO (orkar inte checka syntax för att loopa arrayer i PHP)*/
 {
  $qs .= sprintf("%s=%s&", url_encode(mp.key), urlencode(mp.value));
 }
 return $qs
}
Visst, det funkar ju inte för arrayer (som man får då man t.ex. har checkboxar med samma namn i sina formulär), men poängen är som sagt att det kanske är lite överkurs att själv parsa QS när den redan finns parsad i $_GET. Dessutom kan man ju om man vill använda $_GET och sätta värden i den istället för att använda $my_params så får man ju även med saker som man inte kikar på på sidan...
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-11, 19:44 #22
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Jag vet att det är lite overkill... var länge sen jag gjorde den där klassen. Använder den inte till några nya sidor jag gör direkt...

EDIT: Men å andra sidan borde jag nästan börja använda den igen. Det finns faktiskt en poäng i att skriva så krånglig kod som möjligt, och gärna utan kommentarer. (Halvt på skämt naturligtvis... jämför http://nerdherd.com/hoaxes/legends/ancient...upInterview.php
Den här är också kul: http://idiot-dog.com/humor/unix-hoax.html )
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-12, 12:22 #23
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
festizs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
@Kihlbom:
Jag förstår att innehållet är tråkigt, det ska ju representera mig som en blog och med CV och mina tidigare projekt lär den bli smått intressantare med tiden. Innehåll är påväg!

@FredrikMH & Nomicon:
Fattar nu vad ni menar med att markera text, det är lite underligt att IE gör så. Vet faktiskt inte hur jag ska lösa problemet, som ligger i att de två kolumnerna ligger i en div som är kortare än den längre av dem.
Stylesheetbuggen är nu ordnad. Det var en onödig och ologisk ifsats.. ibland jobbar man när det är föör varmt.

@Jonas & hubbert:
Jag vet att PDF är jobbigt l windows, men det är åtgärdat med en mellansida som talar om att det är ett pdfdokument. Dock öppnas den fortfarande i samma fönster, eftersom man ska ha en valmöjlighet att öppna den separat eller inte. Detta står även i texten på sidan.

@eg0master:
Storleken på typsnittet beror på vad du har inställt i din webbläsare. Sidan är anpassad för IE med "mellan" med andra ord, standardinställningar. Du har förmodligen större eller störst inställt i din webbläsare.

@Koala & eg0master:
Tack för berömmet angånde språköversättningen.
Jag vet att bytet inte är det snyggaste och jag ska ordna det, förmodligen med små flaggor på knappar och POST-metoden. Just nu är den såhär simpel:
<a href='?{$_SERVER["QUERY_STRING"]}&amp;lang={$lang_inv}' title='{$beskrivning}'>{$namn}</a>
Jag tänker i alla fall inte använda nån klass för att fixa ett språkbyte, eftersom den kommer köras varenda gång som en sida laddas just nu. Så POST-metoden är nog att föredra. Då kan man bara få en instans av en variabel.

@Ni som klagar på mitt CV:
Tack för all konstruktiv kritik, ska genast omarbeta det. Å förresten, den byggs faktiskt från en htmlsida som min PDF-klass parsar igenom Så att visa den som HTML är inga problem. En fråga bara, är det BARA innehållet som gör att ni vill kasta CV't? Eller är det även layouten på den?
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-12, 14:32 #24
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Citat:
@eg0master:
Storleken på typsnittet beror på vad du har inställt i din webbläsare. Sidan är anpassad för IE med "mellan" med andra ord, standardinställningar. Du har förmodligen större eller störst inställt i din webbläsare.
Du har antagligen rätt. Nu när jag kikar på sajten från en annan burk ser dte ju rätt ut. Använder knappt IE (mer än för weboutlook) på den burk där jag upptäckte "felet". Ska kolla nästa gång jag kommer åt den burken om den verkligen har textstorleken ändrad. Kan för mitt liv inte förstå när jag skulle ha ändrat det, men...
Citat:
@Koala & eg0master:
Tack för berömmet angånde språköversättningen.
Jag vet att bytet inte är det snyggaste och jag ska ordna det, förmodligen med små flaggor på knappar och POST-metoden. Just nu är den såhär simpel:
<a href='?{$_SERVER["QUERY_STRING"]}&amp;lang={$lang_inv}' title='{$beskrivning}'>{$namn}</a>
Jag tänker i alla fall inte använda nån klass för att fixa ett språkbyte, eftersom den kommer köras varenda gång som en sida laddas just nu. Så POST-metoden är nog att föredra. Då kan man bara få en instans av en variabel.
ja hela världen är det ju inte. Det "fula" syns ju bara när man byter språk fram & tillbaka en massa gånger och det funkar ju i praktiken (tills URL-strängen blir för lång). POST är nog att föredra kanske.
Citat:
@Ni som klagar på mitt CV:
Tack för all konstruktiv kritik, ska genast omarbeta det. Å förresten, den byggs faktiskt från en htmlsida som min PDF-klass parsar igenom Så att visa den som HTML är inga problem. En fråga bara, är det BARA innehållet som gör att ni vill kasta CV't? Eller är det även layouten på den?
Så länge texten är lättläst skulle jag påstå att layouten nästan är skit samma. Börjar det dyka upp en massa figurer i marginalen och konstiga färger skulle jag nog tveka... och är det 8p text skulle jag nog inte orka läsa heller. Det viktigaste är att det i början finns en sammanfattning av vad du kan och sedan skulle jag nog föredra omvänd kronologisk ordning. Om nu grundskolan ska stå med så lägg den sist. Det som står först skall vara det du vill trycka på och det som är mest relevant för det jobb du söker. Om inte det första jag läser verkar antyda relevanta kunskaper så blir det papperskorgen och möjligen ett "tack för visat intresse" mail.

En helt ny grej jag retade mig på nu är datumformatet (08-07-2005 och inte 2005-07-08) när sajten är på svenska... och på Engelska hade jag väntat mig 08/07/2005...
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017