FAQ |
Kalender |
2005-07-28, 18:56 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag vet att det finns någon här på wn som har en sida som hämtar nyheter från aftonbladet, expressen m.fl. och listar de på sin sida. Jag vet också att här finns en annan (grazzy?) som har flestannonser.se som hämtar annonser från blocket och de andra aktörerna på den marknaden.
Jag funderar på att göra en liknande sida som är en kombination av dessa två. (Men inte inom samma kategori, så ni behöver inte vara oroliga). Så nu undrar jag vad som igentligen är lagligt och jag har några frågor om det. 1. Är det lagligt att dagligen kolla igenom någons rubriker, spara de i min databas och sen använda de som länkar till deras artikel? 2. Är det lagligt att om de har en iframe för artikeln, länka till endast den iframen och använda en egen 'top-frame' där min logga finns? 3. Om en sida har en meny som är 100 pixlar hög och resten är text, får jag då lov att ha en frame som är 100 pixlar hög (med min logga) och sen visa deras sida (uppskuten 100pixlar) i en frame nedanför? 4. Är det lagligt att hot-länka en bild? |
||
Svara med citat |
2005-07-28, 19:19 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kort svar: Det är inte är tillåtet att ge sken av att det är eget material man publicerar om det inte är det.
Punkt 2, 3 och 4 går därför bort. |
||
Svara med citat |
2005-07-28, 19:56 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det var kort och det var så jag misstänkte att det var också.
Kom på en fråga till. Får jag länka till en bild, bilden kan öppnas i ett nytt fönster där enbart bilden visas. Är det ok. T.ex.: Kod:
<a href="http://www.google.com/intl/en/images/logo.gif" target="_blank">Google's Logga</a> |
||
Svara med citat |
2005-07-28, 19:59 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ja, det är helt ok. I just detta fallet syns ju adressraden och allting.
|
||
Svara med citat |
2005-07-28, 20:27 | #5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
De flesta tror inte jag bryr sig speciellt mycket, de snarare uppskattar det. Att Blocket är aggresiva mot Allaanonser beror på mer än att de länkar till deras annonser. Jag tar tillexempel nyheter från 4 stora sidors rss och alla uppskattade det. |
|||
Svara med citat |
2005-07-28, 20:35 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Just när det handlar om nyheter så brukar de flesta väl anse att det är ok att länka rubriker till orginalsidan, men inte att ta med själva nyhetstexten. Vissa tillåter att man publicerar ingresser, andra inte. Enklast är väl alltid att fråga den du nu vill norpa innehållet från.
|
||
Svara med citat |
2005-07-29, 01:10 | #7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag driver både nyhetsportalen.se och är delägare i flestannonser.se.
Hör av dig om du vill ha hjälp med att implementera nyheter och annonser, det kan vi säkert lösa på något bra sätt. |
||
Svara med citat |
2005-07-29, 01:18 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Så jag tror inte jag behöver mer hjälp nu, men tack för mycket för era råd. |
||
Svara med citat |
Svara |