Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Söker effektiv försäljningsmetod för ett e-system.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-10, 17:02 #1
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Mycket flitig postare

1. Introduktion.
2. Poängen.

Feel free att hoppa till poängen om du har ont om tid. .

Intoduktion
---------------

Jag utvecklar just nu ett verktyg som leder till ett bra mycket snabbare utvecklande av det dynamiska, bland dynamiska webbplatser. En fördel är att det med enkelthet går att kombinera med de befintliga lösningar webbplatsen använder sig av.

Eftersom jag har lagt ner en del tid på det här verktyget (och har en del kvar, även om det är mycket användbart och tidsbesparande även i nuvarande form) och jag dessutom söker projekt, av vilka jag kan tjäna in väl behövde pengar, funderar jag på hur jag skall släppa min produkt.

Eftersom verktyget baseras på PHP är koden öppen. Jag har för mig att det skall finnas verktyg för att, kanske till och med kompilera(!) PHP-kod som sedan konfigureras med apache, men jag är ännu inte särskilt påläst inom dessa möjligheter. Utifrån det perspektivet försvinner eventuellt problemet med öppenheten (såvida det inte dyker upp problem med licensavtal), som annars möjligtvis kan stå ivägen för en produkt man försöker sälja.

Hur som helst. Lösningen riktar sig i nuvarande form till webbutvecklare som vill behålla friheten hos PHP, men vill slippa kasta bort sin tid på all upprepning, allt statiskt arbete som ofta förekommer.

Under något års tid har jag utvecklat cirka tre tjänster, med syftet att effektivisera (och förenkla) utvecklandet (eftersom jag arbetar mycket med webutveckling är det inte märkligt att jag försöker effektivisera mitt arbete ). Det är först nu som jag känner att jag har hittat en lösning som är tillräckligt simpel och kraftfull, för att det skall vara intressant att bruka den i en skarp miljö.

Jag funderar på att, när produkten jag arbetar med är färdigslipad, även skapa en intilligande produkt som samarbetar med nuvarande, som vänder sig även till dem som inte aktivt arbetar med webutveckling.

När du läser det här är det möjligt att du tänker att det finns ett flertal lösningar ger dig samma resultat: template-system, CMS-system etc. Systemat jag talar om har dock ett antal _viktiga_ fördelar jämte dessa. Tyvärr är jag rädd att gå ut med min idé och min produkt; det finns sannolikt många skickliga webutvecklare bland oss som inte skulle dra sig för att utveckla konkurrerande produkter.

Poängen med inlägget
-----------------------------

Jag funderar på vilket sätt jag bör skaffa mig inkomster av mitt arbete.

Det simplaste sättet vore att helt enkelt åta mig vanliga uppdrag ifrån kunder och använda mitt egna system för att inte behöva lägga ned så mycket tid på att uppfylla deras specifikation.

Å andra sidan tror jag att fler än jag kan ha användning av den här produkten. Att det dessutom skulle kunna ge mig inkomster på ett sätt där jag inte på samma sätt behöver sälja min tid (i och med att jag kan sälja samma produkt, som jag redan har lagt ned tid på, flera gånger), är en betydande fördel.

Problemet är att det möjligtvis inte är lika enkelt att sälja en produkt skriven i PHP, jämfört med exempelvis C++.

Ett annat alternativ är att presentera produkten för en intressant och helt enkelt sälja hela idén, all kod samt inledande support till ett visst pris.

Eller varför inte släppa den som opensource? Då gäller det dock att hitta ett smart sätt att få pengar ur det hela, eftersom jag vill ha ersättning för mitt arbete. Stora opensource-projekt säljer såvitt jag vet licenser (såväl som support och specialskriven kod) till företag som nyttjar deras produkt. Det känns oöverskådligt, men det är möjligt att även detta kan vara en fungerande idé.

Har du, eller känner du någon som har, erfarenheter om smarta sätt att sälja e-lösningar?

Jag uppskattar alla tips (såväl som länkar) jag kan erhålla. Minsta vink kan ge mig helt nya tankebanor.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-10, 19:20 #2
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Reg.datum: Sep 2004
Svårt att säga när man inte vet något om din produkts fördelar jämfört med alla CMS som finns på marknaden. Jag skulle ha avvaktat och bara använt produkten på kunders sidor. Eventuellt släppa det som open source om jag bedömer att det är tillräckligt konkurrenskraftigt. Att tjäna pengar på det vore roligt, men jag tror det är lite svårt om du inte har bra kontakter eller liknande.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-10, 19:59 #3
Starwebs avatar
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Flitig postare
Starwebs avatar

Citat:
Originally posted by Xyzi@Aug 10 2005, 15:02
Problemet är att det möjligtvis inte är lika enkelt att sälja en produkt skriven i PHP, jämfört med exempelvis C++.
Varför då? Ifall nu produkten ska nyttjas på webben, och den då är skriven i PHP / ASP.NET eller dylikt spelar ju ingen roll då det inte är ett windowsprogram. Möjligtvis några okunniga kunder kommer tro det, men ska/bör inte vara något hinder alls.

Det finns ett flertal verktyg för att kompilera PHP kod, varav en del är helt gratis. Då kan inte kunderna komma åt/se koden, det enda problemet då är att ifall buggar uppstår så måste du rätta felet i koden, kompilera om allt, och sedan skicka ut/lägga ut nya versioner till dina kunder.
-> Det kommer även kräva att din kund har ett rätt konfigurerad php-version som kan läsa din kompilerade kod.

- Ett 3:e alternativ är att du säljer ditt program till en låg kostnad, och tar betalt förslagvis per månad för supporten istället!
Buggfixar kan ju vara gratis det 1:a året, men därefter måste man betala för support-månadskostnaden för att automatiskt få buggfixar.

Om verktyget verkligen är såpass vasst som du säger finns det garanterat en marknad, men du måste TYDLIGT genom marknadsföring+hemsida göra klart vad det är som skiljer din produkt från vanliga CMS/template-system!
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-10, 20:07 #4
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Medlem
PKazes avatar

Nu vet ju inte jag vad för slags produkt det är du har gjort, men det är inte något som du kan behålla på din server, och man får köpa "abonnemang" för att använda den? På så sätt kommer du runt problematiken med att det är skrivet i php, och gör det till en fördel istället.

Det är bara en tanke som slog mig eftersom det är just php-kod det handlar om. Köparen kommer ju iaf att köra "produkten" via sin webserver, så då kan han ju lika gärna köra den via din webserver, och betala en abonnemangsavgift.

/Peter
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-10, 21:05 #5
Starwebs avatar
Flitig postare

Flitig postare
Starwebs avatar

Citat:
Originally posted by PKaze@Aug 10 2005, 18:07
Nu vet ju inte jag vad för slags produkt det är du har gjort, men det är inte något som du kan behålla på din server, och man får köpa "abonnemang" för att använda den? På så sätt kommer du runt problematiken med att det är skrivet i php, och gör det till en fördel istället.

Det är bara en tanke som slog mig eftersom det är just php-kod det handlar om. Köparen kommer ju iaf att köra "produkten" via sin webserver, så då kan han ju lika gärna köra den via din webserver, och betala en abonnemangsavgift.
Också ett bra förslag, det är så vi gör med våra webbutiker. Dock kräver det lite kapital i början då du måste ha en snabb/stabil server, som supportas/patchas (eller om du gör det själv), bör stå i riktig serverlokal pga brand/kylning m.m med bra kapacitet mot internet.

- Då behöver du även köpa in mjukvara (om det inte är opensource). Innan du fått igång försäljningen så tickar månadskostnaden för servern på för co-location, såvida du inte till en början kör allting hemmaifrån, men då gäller ju andra förutsättning. Glöm inte bort att ta backup på informationen/databaser m.m!

-> Det är även enklare att patcha/buggfixa många kunder ifall du har kontroll över koden/programmet på egna servrar.
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-11, 15:00 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Koala:
Jo, jag kommer sannolikt att börja i den skalan.
Använda den på kunders sidor ett tag, hitta buggar, finjustera,
etc.

PKaze:
Intressant idé med att behålla det på min server. Det tål att funderas på - om det skulle kunna finnas något sätt att få upp det på deras platform. Eller kanske låta ett webhotell installera produkten på sina servrar och låta sina kunder få automatisk tillgång till det.

Starweb:
Jag hag googlat lite på verktyg. Det viktiga är förmodligen att man kommer förbi licensavtalen hos PHPs Opensource-kod. Jag hittade en kompilator som har en helt omskriven kod vilket skulle lösa problemet. Roadsend Compiler For PHP.

Citat:
"Applications compiled with the Roadsend Compiler do not require Zend or any other interpreter to execute. The Roadsend Compiler is not affiliated with Zend and does not share (nor is it derived from) the same code base as the open source PHP implementation." -http://www.roadsend.com/home/index.php?pageID=faq
(Intressant att det står omtalat på slashdot; http://developers.slashdot.org/article.pl?...&tid=169&tid=8)

Priset för Server Edition (Kan kompileras på Linux, FreeBSD) är $229, Professional (Kan kompileras även på Windows) är $399.

Beroende på försäljningspriset, och marknad, för min produkt är det förmodligen ett okey pris, om det är det enda alternativet som dyker upp.

Min produkt kräver en databas av något slag för att vara användarduglig. Nu har jag visserligen kodat den med olika "lager" vilket innebär att det inte är särskilt svårt att hoppa mellan olika databaser. Men visst är det så att, så länge man inte inkluderar MySQL i sin produkt, är det okey för dem? Så att kunden får hämta hem MySQL själva vid sidan om.

En rolig aspekt med Roadsend vore att man skulle kunna installera produkten även på en server som kör ASP, och då även snabba på utvecklingen för dem som sysslar med ASP.

Support och buggfixar låter intressant. Frågan är bara hur man skall utforma avtalet. Köper en kund produkten, och betalar en månadsavgift, kan jag naturligtvis bistå med support (även om det inte blir en heltidssyssla vilket innebär att supporten möjligtvis blir lite lidande).

Buggfixar å andra sidan. Naturligtvis kan jag komma att vidareutveckla produkten; och även låta kunder rapportera buggar. Men skall buggfixar i ett år ingå, enligt avtalet; blir det lite av en definitionsfråga - Hur snabbt måste en bugg vara fixad ifrån att den tidigast är inrapporterad, för att inte bryta mot avtalet, etc.

Det tål fortfarande att tänkas på! Tackar så ödmjukast för er respons!
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-11, 19:45 #7
PKazes avatar
Medlem

Medlem
PKazes avatar

Citat:
Originally posted by Xyzi@Aug 11 2005, 14:00
Buggfixar å andra sidan. Naturligtvis kan jag komma att vidareutveckla produkten; och även låta kunder rapportera buggar. Men skall buggfixar i ett år ingå, enligt avtalet; blir det lite av en definitionsfråga - Hur snabbt måste en bugg vara fixad ifrån att den tidigast är inrapporterad, för att inte bryta mot avtalet, etc.
Det tål fortfarande att tänkas på Tackar så ödmjukast för er respons

Tycker inte att du ska ange någon tidsaspekt för när eventuella buggar ska vara fixade. När man säger att buggfixar ingår i ett år innebär det att man kan uppgradera gratis när du släpper en ny (buggfixad) version. Efter det första året kan du ju sälja ett år till åt dem för en lagom kostnad.
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017