Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skadliga idéer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-17, 20:42 #1
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Jag råkade stöta på en sida idag av det mest vidrig slaget för alla som annonserar på Internet och även alla som seriöst upplåter annonsplatser.
Jag tänker inte skriva länken här. Sidan uppmanar att man ska anmäla sig och sin webbsajt till ett nätverk och sedan klicka på de andra medlemmarnas annonser. Alltså helt emot reglerna i alla slags affiliate-nätverk. Den annonsör som nu drabbades på den aktuella sidan var gratis-shopping.com genom Double.se. Ägaren av sidan skriver så här:
Citat:
Reklam till varandra. Gå in på olika sidor och klicka på deras reklam! Sedan kan du lägga till din hemsida med reklam på.
Där efter pekar han ut exakt var den annons finns som de ska klicka på.

Den här typen av agerande på nätet är verkligen skadligt när man försöker syssla med seriöst upplåtande av annonsplatser. Självklart blir de företag som ska börja marknadsföra sig på Internet mycket skeptiska när de ser sånt där.
Någon som har förslag på hur man effektivast får stopp på den här killen? Killen är svensk (jag har namnet), sidan är svensk, den ligger på Surf-town (men räknas väl ändå som liggande i Sverige? Eller hur är det?)
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-17, 20:44 #2
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Kontakta de olika affiliate-nätverken med en lista över "medlemmarnas" webbplatser. Jag antar att till exempel double.se / google mfl. är ganska snabba på att stänga av de som deltar i liknande verksamheter.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-17, 20:49 #3
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Detta är inte något nytt fenomen. Jag råkar veta att en före detta medlem på WN valde mellan att starta den typen av sida du beskriver och en sida som motsätter sig falska klick. Det blev det senare alternativet.

Ägaren av sidan bryter nog inte mot lagen eller webbhotellets regler genom att driva nätverket. Det går nog således inte att stoppa.

Istället får man sätta dit medlemmarna. Helt enkelt ange dem till respektive affiliate-nätverk. Då ska man också vara så pass engagerad att man orkar ta sig kraft och tid.


Offentliggör nu vilken sida det gäller!

edit: lite rättstavning! vco-systems var dessutom lite snabbare med samma förslag...
Jacob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-17, 20:58 #4
mindgems avatar
mindgem mindgem är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 162
mindgem mindgem är inte uppkopplad
Medlem
mindgems avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 162
Det är bättre att du avslöjar vilka företag som gör detta. Jag är också starkt emot denna typ av fusk för det skadar oss seriösa enteprenörer i det långa loppet. Det var någon som frågade om www.ad-words.se ( http://www.webmasternetwork.se/index...=8173&hl=&s=wn ) var seriösa, jag skickade infon till adwords och den sidan försvann på två dagar, så det lönar sig att hänga ut dessa grisar.

Den där typen av fusk har funnits sedan datorer byggdes av flintasten och kvistar.
mindgem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-17, 21:51 #5
naredi naredi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 286
naredi naredi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 286
Självklart måste denna sida stängas plus alla sidor som anslutit sig.
Det var sådana här sidor som gjorde att jag tvingades sluta betala per klick för ett par månader sedan.
naredi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-17, 21:59 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Att anmäla dem till de som säljer annonserna bör räcka. De får förmodligen inte fortsätta publicera annonser efter det.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-18, 12:48 #7
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Citat:
Originally posted by jonny@Aug 17 2005, 21:59
Att anmäla dem till de som säljer annonserna bör räcka. De får förmodligen inte fortsätta publicera annonser efter det.
Varför skulle något sådant räcka?
Varför ska man vara rädd att hänga ut fuskarna?
Ger de sig in i spelet, får de spelet tåla!
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-18, 12:56 #8
cash cash är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 52
cash cash är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 52
I Norge har vi hatt dette problemet med "klikk-klubber" i noen år. Det finnes også script som gjør at de som driver med dette kan organisere det i større omfang. Det vanlige er at slikt avtales gjennom chatteprogrammer etc. At denne personen er så dum at han faktisk skriver dette på siden sin, vil jo gjøre at han vil bli stoppet raskt....heldigvis.
cash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-18, 13:04 #9
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Citat:
Ursprungligen postat av Filip
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Att anmäla dem till de som säljer annonserna bör räcka. De får förmodligen inte fortsätta publicera annonser efter det.
Varför skulle något sådant räcka?
Varför ska man vara rädd att hänga ut fuskarna?
Ger de sig in i spelet, får de spelet tåla
Vi som är utomstående kan inte göra så mycket åt fusket om det redan är anmält. Istället kan det få omvänd effekt att de som vill fuska får lättare att hitta andra att samarbeta med.

Skulle det däremot vara att ett affiliateföretag (tex Tradedoubler) inte stoppar fuskare är det relevant för utomstående att känna till detta, så att man inte riskerar att annonsera hos företag som inte ger något.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017