Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

DNS-problem?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-11-21, 13:30 #11
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by marcuss@Nov 21 2003, 02:24
någon som har förslag på andra gratis-DNS-ställen som kan vara värda att undersöka? (även om mitt problem nu inte verkar bero på DNS-förfrågningarna utan på något helt annat konstigt)
Föreslår att du testar DNS Park - http://dnspark.com
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-01, 22:17 #12
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Citat:
Originally posted by marcuss@Nov 20 2003, 23:40
Funderar på om det är så att DNS:erna hos Zoneedit är så långsamma (överbelastade?) så uppslagningarna därför tar så lång tid men det verkar inte heller stämma.

Någon som har erfarenhet av liknande problem och förslag på vad jag kan testa med?
Dnsreport.com om flirta.se

Dnsreport.com om 3w.se

Dnsreport.com om user.se

Med ovanstående i åtanke tror jag att orsaken till segheten delvis kan vara att www.flirta.se, www.3w.se och www.user.se är CNAME:s för wfb.zoneedit.com (kräver en extra uppslagning hos klienten) och att det i kombination med att wfb.zoneedit.com tidvis kan vara överbelastad medför att det upplevs som segt för vissa besökare.

Trots allt har ju ZoneEdit hand om ca 611 000 zoner/domäner och en del av dessa lär ju nyttja wfb.zoneedit.com för webforwarding med X antal hundratusentals träffar per dygn. Jag använder inte ZoneEdit själv, men det verkar som om wfb.zoneedit.com hanteras av två servrar vars hårdvara/bandbredd verkar vara okänd och kan antas inte heller vara den bästa? Det verkar även som om de flesta servrarna står på andra sidan Atlanten?

Jag kan egentligen bara spekulera eftersom jag själv i skrivande stund inte upplever någon nämnvärd/märkbar fördröjning vid besök till dina sidor. Sitter just nu ansluten via Telia och har även 30 ms till överlämningspunkten mellan mitt nät och Telia (lite radiolänkar och sån't annat jox som ger extra "fördröjning").
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-05, 15:53 #13
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by Lexolar@Jan 1 2004, 18:17
Dnsreport.com om flirta.se

Dnsreport.com om 3w.se

Dnsreport.com om user.se

Med ovanstående i åtanke tror jag att orsaken till segheten delvis kan vara att www.flirta.se, www.3w.se och www.user.se är CNAME:s för wfb.zoneedit.com (kräver en extra uppslagning hos klienten) och att det i kombination med att wfb.zoneedit.com tidvis kan vara överbelastad medför att det upplevs som segt för vissa besökare.

Trots allt har ju ZoneEdit hand om ca 611 000 zoner/domäner och en del av dessa lär ju nyttja wfb.zoneedit.com för webforwarding med X antal hundratusentals träffar per dygn. Jag använder inte ZoneEdit själv, men det verkar som om wfb.zoneedit.com hanteras av två servrar vars hårdvara/bandbredd verkar vara okänd och kan antas inte heller vara den bästa? Det verkar även som om de flesta servrarna står på andra sidan Atlanten?

Jag kan egentligen bara spekulera eftersom jag själv i skrivande stund inte upplever någon nämnvärd/märkbar fördröjning vid besök till dina sidor. Sitter just nu ansluten via Telia och har även 30 ms till överlämningspunkten mellan mitt nät och Telia (lite radiolänkar och sån't annat jox som ger extra "fördröjning").
Sedan jag gjorde inlägget här i forumet har jag gjort ett antal förändringar däribland bytt webbhotell vilket resulterade i en ytterst märkbar prestandaökning. Detta trots att jag bytte från ett svenskt webhotell till ett i USA. Som det är nu har jag alltså inte märkt några problem med åtkomsten av sidorna.

Vad segheten berodde på kan jag fortfarande bara spekulera i, men eftersom det löste sig då jag bytte webbhotell kan man mer eller mindre säkert säga att "felet" låg hos webhotellet (antagligen överbelastning gällande bandbredd/sql-förfrågningar/namnuppslagning av -deras- domännamn som jag då forwardade till).

Zoneedits tjänster som jag fortfarande använder mig fungerar för övrigt bra vad jag kan se.
Oläst 2004-01-05, 17:11 #14
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
"felet" låg hos webhotellet
Kan man fråga vilket svensk webbhotell du använde innan, när det var segt?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-06, 00:42 #15
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by MusikGuru@Jan 5 2004, 13:11
Citat:
"felet" låg hos webhotellet
Kan man fråga vilket svensk webbhotell du använde innan, när det var segt?
vill inte hänga ut dem här nu eftersom de också uppgraderat sina servrar nu. känns lite inaktuellt att diskutera hur deras tjänst var.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017