FAQ |
Kalender |
2006-01-14, 00:05 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är lite nyfiken på googles projekt ad-sense. Det finns naturligtvis mängder av ad-sense trådar men de här tanke-experimenten nedan passar inte riktigt i dessa varpå jag startar denna.
Alltså vad vi vet är att man kan köpa ord för mellan några cent till 20-40 dollar nånting per klick. Alltså antar jag att personen med annonserna på sin hemsida tjänar mellan några cent upp till nån dollar per klick. Dessutom väljs ad-sense orden beroende på vad din hemsida innehåller. Några funderingar följer om hurvida det går på olika sätt att tjäna pengar på ad-sense. 1. Eftersom många sökord ligger i gråzonen av varandra borde man således rent teoretiskt kunna bygga en ad-sense optimerad sajt med ett innehåll anpassat för att få någorlunda dyra sökord, fast ändå vara förknippat med billiga sökord som du själv köper för att få dit folk. Summan av kardemumman är alltså att du gör en vinst då du tjänar mer på vad folk klickar på de dyra orden än vad du betalar för de billigare. Är detta rimligt? 2. Ponera att du bygger hemsidor utefter nån form av mall och således kan producera många på kort tid. Dessa optimeras alltså för ad-sense med dyra sökord som mål. Många hemsidor med någorlunda hög klick ratio blir alltså mycket total traffik och således borde det generera i en god inkomst. Rimligt eller sätter Google käppar i hjulen? Jag menar man gör ju inget dumt egentligen utan har flera sidor med enkelt innehåll. Alltså varje sådan här sida måste ha seriöst innehåll i textform om ämnet, om inte annat för att få rätt sökord i ad-sense. |
||
Svara med citat |
2006-01-14, 00:10 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ett tips är att läsa Google Adsense's Terms of Service, där besvaras alla dina frågor. Och ja, Google sätter käppar i hjulet. Du får inte tillverka sidor som är "made for Adsense".
|
|||
Svara med citat |
2006-01-14, 17:39 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tanken var att dessa sidor skulle vara av en enklare variant men ändå med ett innehåll och fakta inom området. Google kanske inte gillar att en person har många olika hemsidor, för de kan förstås se det eller?
Då är frågan om det inte går att ha många sidor som ligger under ett "flaggskepp" rent tekniskt, fast de ska i praktiken ligga fritt som oberoende sidor. |
||
Svara med citat |
2006-01-22, 23:48 | #4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
/Bengt
Svara |
|
|