FAQ |
Kalender |
2007-10-03, 17:37 | #91 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Dessa hackare har en otäck tendens att infektera en webbserver med skript som ger dom full tillgång till hela webservern innifrån vilket konto som helst. Till exempel c99shell som är vanligt förekommande bland turkiska och ryska hackers kan göra det mesta på en webbserver, inklusive navigera hela servern ända ner på root nivå med mera... Om dessutom databaserna har fått sig en törn är det riktigt jobbigt att försöka återställa och man måste gå igenom dom för att vara säker på att det inte finns något bus inlagt där också. Jag misstänker att Proinet dessutom installerar en del extra säkerhet i webbservrarna, vilket sedan ska testas och gör utförliga sökningar på befintliga konton för att hitta eventuellt kvarglömt bus... |
|||
2007-10-03, 17:39 | #92 | ||
|
|||
Medlem
|
Vet att det sagts förut, men får man inte skylla sig lite själv om man har affärskritiska sidor på ett lågbudgethotell. "Snålheten bedrar visheten"
Missförstå mig rätt, jag använder proinet själv till ett antal olika grejer så som privata sidor, för utveckling mm. Tycker att det fungerat bra sedan serverbytena förut, men jag skulle aldrig komma på tanken att lägga något affärskritiskt där. Sen kan man aldrig vara säker någonstans, men går man upp i nivå lite grann så är väl en av de saker man betalar för just bättre resurser för att hantera de fel som uppstår. Jag kan hålla med om att infon kunde vara lite bättre, tror många hade varit nöjda med något i stil med "Då vi lägger allt krut på att lösa den nu uppkomna situationen kommer vi tyvärr inte kunna uppdatera denna information med allt som sker, men vi lovar att uppdatera minst var 6:e timme. För akuta frågor ring...". |
||
2007-10-03, 18:01 | #93 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
2007-10-03, 18:17 | #94 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad finns det för alternativ då, nu kommer jag inte ens ihåg vad jag pröjsar för Proinet men var får man annars:
- Obegränsat antal databaser - Obegränsat antal domäner - 25 Gb bandbredd - 500 Mb hemsida - php / mysql eller bättre. För samma pris? (Tror jag pröjsar runt 200 kr / år men är absolut inte säker) |
|||
2007-10-03, 18:24 | #95 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Framförallt lärde det oss att välja en riktig hall och riktig utrustning. Den läxan verkar även Proinet ha lärt sig eftersom det inte är något fel på vare sig hallen, operatören eller den utrustning de har haft. Eftersom det inte finns någon publik information att tillgå om vad det egentligen är för intrång är det ju lite svårt att uttala sig. Det är också lätt att vara efterklok, men om man tagit ner fungerande servrar för ominstallation känns det rent spontant som att det kanske borde ha gått att göra det parallellt. Alltså installera upp den nya servern och sen blåsa över det hela. Under tiden hos DCS "installerade" vi om ett debian-baserat system på en eftermiddag. Men då fanns det en fullständig systembackup att tillgå och operativsystemet i sig behövde inte installeras om... Citat:
Citat:
Beroende på vad det är för lösning kan eventuellt också en round-robin fungera.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
|||
2007-10-03, 18:42 | #96 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Säkert många som är intresserade. |
|||
2007-10-03, 18:48 | #97 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tycker det är synd om alla inblandade men nu kanske detta för med sig lite mer säkerhetstänkande bland andra samt Proinet själva.
Det är trots allt ganska förkastligt att det ska vara så pass enkelt att sänka 1600 sajter. |
|||
2007-10-03, 19:00 | #98 | |||
|
||||
Medlem
|
Någon som kommit fram till deras support? Vad säger dom?
Har testat att ringa själv men kön gick så sakta så jag gav upp.. |
|||
2007-10-03, 19:06 | #99 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
2007-10-03, 19:06 | #100 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
har vi ingen representant från proinet här? som kan ge sin syn på saken samt kanske om möjligt info om hur turkarna gick till väga?
|
|||
Stängt ämne |
|
|