FAQ |
Kalender |
2012-04-23, 08:58 | #91 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2012-04-23, 09:37 | #92 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Japp, om du inte förklarar VARFÖR du tycker de gör fel. Du får givetvis ha vilken åsikt du vill men du måste ju kunna ge något argument... Alla andra i tråden har fört något resonemang oavsett vilken åsikt de har. Annars är inlägget helt meningslöst.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-23 klockan 09:53 |
||
Svara med citat |
2012-04-23, 09:58 | #93 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nej, du har fel. Kolla exempelvis på insiderreportagen om SL:s betéende i tunnelbanan. Det är inte konstigt att du har fel, trots att du jobbat med det, eftersom de företagen som tillhandahåller kollektivtrafik systematiskt instruerar sina kontrollanter att använda olagliga metoder. Inte uppvisa färdbevis = misstanke. Misstanke är inte samma sak som bar gärning och räcker absolut inte för envarsgripande.
|
||
Svara med citat |
2012-04-23, 10:06 | #94 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2012-04-23, 10:33 | #95 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Vad gäller vägarna så har vi även där en del avgifter idag i form av trängselskatter och broavgifter och jag tror vi kommer att se mer av detta i framtiden. Det finns dessutom en väsentlig skillnad där. Vägarna är en förutsättning även för kollektivtrafiken och för en stor del av näringslivet. Användningen av dessa begränsas relativt väl eftersom bilar, lastbilar, motorcyklar osv. kostar en hel del. Det finns därutöver idag ett ekonomiskt incitament för många att använda kollektivtrafiken istället för bilen. Det behövs också ett ekonomiskt incitament för att få människor att använda cykeln eller benen istället för kollektivtrafiken och det skulle försvinna om den blev helt gratis.
2012-04-23, 10:36 | #96 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
För den delen så är de flesta av Insiders exempel mycket grövre när det gäller våld/tvångsmedel och det är där felen begås, inte i användandet av lagrummet per se. |
|||
Svara med citat |
2012-04-23, 14:12 | #97 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Man kan se det från en annan synvinkel också. Jag tycker inte att det är rätt att man inte ska betala sin biljett, det borde alla göra för annars blir det dyrare biljettpriser för alla osv osv.
Det jag däremot ser som en stor fara av detta är när vi tillåter vissa yrkesgrupper att ta mer och mer friheter och makt som borde ligga under polisväsendets vingar, inte privata företag. När de en gång fått makten och det blivit accepterat så är risken att mer och mer makt kommer gå åt samma håll och vart tar då samhället vägen? Vill vi ha ett samhälle med privata säkerhetsföretag som agerar poliser? Vill vi ha ett samhälle där medborgaren inte har en personlig integritet och inga rättigheter? Internet har redan börjat regleras av diverse lagar och regler och vi har kanskei nte sett så stora konsekvenser av detta ännu som politikerna hade hoppats på. Storebror ser dig men han äger inte dig...ännu! |
|||
Svara med citat |
2012-04-23, 14:31 | #98 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Om du inte äger en bil och använder en bil så FÅR du del av skattemedel som dras in genom bilismen och som används till till exempel kollektivtrafiken.
2012-04-23, 14:33 | #99 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2012-04-23, 14:53 | #100 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
För envarsgripande krävs att en lekman kan konstatera att det begåtts ett brott och att man sett brottet begås. Att inte visa biljetten är ett avtalsbrott och inte ett brott mot lagen. Att kliva på och åka utan att inneha ett giltigt färdbevis är ett brott mot lagen (bedrägligt beteende), men bara om man har det uppsåtet. Inte om man t.ex. redan har betalat och är allmänt tjurig och puckad och inte vill visa biljetten, om man har tappat biljetten eller om man av någon anledning inte kan eller vill uppvisa biljetten. Det enda man kan göra då, om man ej råkar vara polis och ej råkar se brottet begås (hur du nu skall kunna göra det med säkerhet i just detta fall), är att man kan avvisa personen i fråga från transportmedlet. Man kan även ta ut en avgift i enlighet med gällande regler, men även detta kan man bara göra om n ågon medverkar till det. Åter igen, det finns ingen lag med fängelsestraff i straffskalan som säger att du måste uppvisa biljett på anmodan av någon och därmed är det inte möjligt att, med enbart en vägran att uppvisa biljett som grund, gripa någon. Både du och jag har i ett sådant läge all anledning att misstänka att personen gör sig skyldig till bedrägligt beteende, men som sagt, enbart misstanke räcker inte alls. Endast polis får agera på misstanke. Och ja, jag har läst på, är utbildad inom detta specifika område och dessutom har jag, som du, arbetat med det... Att du tycker att det borde vara på ett viss sätt är en sak, och jag kan hålla med dig i att det borde vara så, men det betyder inte att det är så. Att göra envarsgripanden enbart på misstanke är, för att uttrycka sig milt, en alltför extensiv tolkning av lagen.
Svara |
|
|