Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Gör tågvärdarna rätt eller fel?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-10, 23:05 #171
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Du bor väl inte ens i Sverige längre, så hur ska du veta hur trafiken i Västra Götaland ser ut för Västtrafik?

Jag reser dagligen med dom i Göteborg och det är sällan som det krånglar, isg handlar det kanske om 10min i 95% av de krånglande fallen.
I dessa fall då det krånglar har de en resgaranti, du kan t.ex. få kompensation eller ta en taxi och få upp till ett visst belopp i ersättning.

Det är en fri marknad så du kanske kan starta din egen kollektivtrafik och erbjuda perfekt service, rena och hela fordon och till den fantastiska summan av 0kr per tur?
Du vet väl om att resgarantin gäller endast om chauffören själv anmäler att han är sen och inte kommer hålla tiden? Lycka till att få ut ersättning annars. ... Been there.. did that. Minimerar min åkning med Västtrafik.. Blir bara värre och värre tyvärr. Höjer priser men servicen går ner.
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-11, 07:13 #172
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Sedan beror det mycket på deras egna värdelösa service, är buss/spårvagn inte i tid? Så klart man vägrar betala för den resan då. Är det totalt fullt så man får trängas som boskap? Så klart man inte betalar då.
Du har väl rest i alla fall? Telebolaget du äger tycks iaf inte ha något problem med att debitera för icke-fungerande tjänster :P
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-11, 08:35 #173
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av NuCo Visa inlägg
Du vet väl om att resgarantin gäller endast om chauffören själv anmäler att han är sen och inte kommer hålla tiden? Lycka till att få ut ersättning annars. ... Been there.. did that. Minimerar min åkning med Västtrafik.. Blir bara värre och värre tyvärr. Höjer priser men servicen går ner.
Har aldrig haft några problem när jag ansökt efter resegarantin. Har fått godkänt alla
gånger. Att de skriver att bussen ska vara 15-20 min sen har inte behövts för mig. Det
har räckt att jag riskerat komma för sent till jobb/anslutande bussar/möten för att de
skulle betala taxin.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-11, 10:25 #174
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Sedan beror det mycket på deras egna värdelösa service, är buss/spårvagn inte i tid? Så klart man vägrar betala för den resan då. Är det totalt fullt så man får trängas som boskap? Så klart man inte betalar då.

Så ska folk börja betala mer för sig får dom även börja leverera en korrekt tjänst, inte ta fullt pris och blåsa kunderna.

Sedan finns ju ju självklart folk som inte skulle betala även om det finns fullt med plats och dom är i tid. Men är ju ändå inte rätt med ökad trakasserier med ökat antal kontroller.
Jag använder kollektivtrafiken i Göteborg då och då och den fungerar alldeles utmärkt för det mesta. Däremot skulle jag aldrig kunna tänka mig att betala för de tjänster dina bolag erbjuder.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-11, 13:55 #175
Rbin Rbin är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 393
Rbin Rbin är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 393
Jag åker med ofta med Västtrafik och har ett flertal gånger sett kontrollanterna gå hårt åt passagerare.
Jag själv blev nedtryckt i en hållplats vid Olskroken för cirka 6 år sedan jag slog i bakhuvudet så hårt att jag svimmade och vaknade upp 10 sekunder senare och blödde i munnen.

Jag fick kanske delvis skylla mig själv för jag försökte springa men det intressanta var att dom hade mitt ID redan och ändå misshandlade mig. Jag borde egentligen anmält dom men jag var ung och dum och struntade i det och tog boten och betalade den, hade även flera vittnen till händelsen.

Det jag är mest glad för är att jag inte lät ilskan ta över för då hade väl jag åkt på våld mot tjänsteman.

Kontrollanterna måste finnas annars kommer 50% planka, men dom måste ändra sin attityd. Sen tycker jag Västtrafiks priser är alldeles för dyra om man jämför med andra städer. Har en polare som betalar cirka 15 kronor för en liknande resa där vi får betala 45 kronor cirka. Förstår att vissa inte har råd. (Han bor i Skåne)

Ett exempel är när jag skulle åka 3 hållplatser inom Mölnlycke och betala med SMS biljett i förrgår, resan var cirka 5 minuter och kostade 42 kronor cirka. Något måste ändras i deras system..
Rbin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-11, 14:28 #176
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Winje Visa inlägg
Kontrollanterna måste finnas annars kommer 50% planka, men dom måste ändra sin attityd. Sen tycker jag Västtrafiks priser är alldeles för dyra om man jämför med andra städer. Har en polare som betalar cirka 15 kronor för en liknande resa där vi får betala 45 kronor cirka. Förstår att vissa inte har råd. (Han bor i Skåne)

Ett exempel är när jag skulle åka 3 hållplatser inom Mölnlycke och betala med SMS biljett i förrgår, resan var cirka 5 minuter och kostade 42 kronor cirka. Något måste ändras i deras system..
Det är dyrare i storstäderna, det går nog inte att göra så mycket åt. Stockholm är väl dyrast i Sverige tror jag? Sedan är ju SMS-biljett det dyraste sättet att resa också men det är smidigt om man inte åker så ofta (då spelar inte priset så stor roll heller).
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-11, 23:17 #177
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Resegarantin på Pågatågen har då aldrig strulat för mig. När jag bodde i Perstop och jobbade i HBG strulade tåget dagligen när det var kallt. Jag samlade en månads resor och skickade in. Blev vänligt mottaget och fick min lapp att fylla i, 2 veckor efteråt kom det fribiljetter hem vilket passade mig perfekt. SJ resegaranti har jag använt 2 ggr och även där aldrig haft nga problem att få ut något eller lägga flera timmar. En kort beskrivning, vilken tid och tåg så var saken biff. Minns dock inte om jag fick pengar tillbaka eller resecheckar..
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-11, 23:21 #178
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Resegarantin på Pågatågen har då aldrig strulat för mig. När jag bodde i Perstop och jobbade i HBG strulade tåget dagligen när det var kallt. Jag samlade en månads resor och skickade in. Blev vänligt mottaget och fick min lapp att fylla i, 2 veckor efteråt kom det fribiljetter hem vilket passade mig perfekt. SJ resegaranti har jag använt 2 ggr och även där aldrig haft nga problem att få ut något eller lägga flera timmar. En kort beskrivning, vilken tid och tåg så var saken biff. Minns dock inte om jag fick pengar tillbaka eller resecheckar..
SJ resegaranti är en annan sak.. Jag pratar om Västtrafiks resegaranti som verkar gälla sporadiskt. De gånger jag har anmält och skickat in har jag fått nada och fick tom svar att om chauffören inte anmäler försening så får man inget. Andra här på forumet har fått ut ersättning. Servicen är inte direkt på topp.

Senast redigerad av NuCo den 2012-05-11 klockan 23:22 Anledning: stavfel
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-12, 08:56 #179
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är dyrare i storstäderna, det går nog inte att göra så mycket åt. Stockholm är väl dyrast i Sverige tror jag? Sedan är ju SMS-biljett det dyraste sättet att resa också men det är smidigt om man inte åker så ofta (då spelar inte priset så stor roll heller).
Jag har inte så mycket att jämföra med längre eftersom jag nog inte åkt kommunalt utom med SL på väldigt länge. Vad jag kommer ihåg var dock att det var ett väldigt gnäll på SL när jag flyttade till Stockholmsområdet. Då var det trots ett enormt reseutbud jämfört med Dalatrafik till ett lägre pris. Dalatrafik hade på den tiden begränsat sina månadskort till att gälla två resor per dag medan SL inte hade några sådana begränsningar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-16, 23:14 #180
Digitum Digitum är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 28
Digitum Digitum är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 28
För det första så ser inte jag att kontrollanterna gjorde något direkt fel.

För det andra har jag inget till övers för medelmåttor som tror att dom kan stå över lagar och regler för att dom har en viss åsikt. Jag stjäl inte hängmörad entrecôte för att jag tycker att priset är för högt. Och vill man inte betala för sig för att åka kollektivt så har man flera möjligheter: Gå, cykla, springa, åka bil, ta en taxi eller sitta hemma och glo på tv.

För det tredje så är bedrägligt beteende ett brott som kan ge fängelse,
Citat:
Brottsbalk (1962:700):
9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet
1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).
Denna statuerar att falska SMS eller tex förköpsremsor kan ge upp till 2 års fängelse. Fängelse har också dömts ut i något fall.
Citat:
Brottsbalk (1962:700):
9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet
2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag (1976:1139).
Det vill säga, oavsett om du smitit förbi spärr, konduktör, busschaufför eller stämpelapparat eller ej men ej betalar för dig så begår du ett brott som kan ge fängelse i upp till 6 månader. Dessutom, om du tex sätter det i system och på något sätt gör att plankning främjas, tex genom att tillhandahålla ett program som skapar falska SMS-biljetter, så är det inte ett ringa brott och kan alltså ge upp till 6 års fängelse.
Digitum är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017