Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Jobba på distans negativitet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-17, 10:21 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Personligen tror jag att båda parter tjänar på flexibilitet. När man jobbar på kontoret brukar det vanligtvis bli så att man jobbar sina 8 timmar sen går man hem då familjen oftast äter vid samma tid varje dag osv, däremot när man jobbar hemifrån blir det ofta att det kan bli 9-10 timmar istället innan dagen är slut bara för att man inte vill stänga ned innan man har löst det man håller på med.
Fast det är väl knappast positivt för en anställd om han istället för att spara in restid nu jobbar 1-2 timmar extra? Visst om man tillåter övertid men annars vill också arbetsgivaren veta hur lång tid saker och ting tar "på riktigt". Att röra på sig lite på väg till och från jobb, från och till lunch osv. är också hälsosamt. Blir nog lätt mer stillasittande hemma för många.

Här är ett alternativ också:

http://www.dn.se/ekonomi/jobb/de-bor-pa-arbetsplatsen

Passar nog inte alla men en kul grej
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-01-17 klockan 10:24
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-17, 12:57 #12
zebras avatar
zebra zebra är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 186
zebra zebra är inte uppkopplad
Medlem
zebras avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 186
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Gud vad trevligt det såg ut.

Själv så jobbade jag väldigt ostrukturerat då jag satt hemma. Kunde lätt hända att jag slängde igång en serie, film etc. Ett annat problem var att det blev mycket nattjobb. Det jag "struntade" i på dagen fick jag ta i tur med på natten. Vilket resulterade i dålig dygnsrytm.

Handlar väl i slutändan om hur pass disciplinerad man är som individ också. Vissa klarar det, andra inte.

För ca ett halvår sedan så skaffade jag mitt första kontor. Här jobbar jag nu 08-17 och jag har inte sett ett enda serieavsnitt här sen den dag jag fick kontorsnyckeln i handen.
zebra är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-17, 13:09 #13
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
Själv är jag lite kluven. I korthet tycker jag väl att kontor ökar disciplinen på kreativitetens bekostnad. Vet man att man ska vara på kontoret mellan 0900-1730 så är man där, man gör sitt, jobbar på...

Men om man har en dålig dag, dålig morgon eller dålig eftermiddag så går den tiden till spillo och that's it. Om man däremot jobbar hemifrån och känner att fan, det här går inte, inte just nu, då kan man läsa en bok och ta en promenad, och sedan känner man helt plötsligt att man kommit på lösningen och då jävlar jobbar man, oavsett om klockan är 13 eller 23...
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-17, 13:39 #14
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Jag tror det handlar mycket om vilken typ av arbetsplats det är. Om man sitter som ensam utvecklare på ett mindre företag kan det vara svårt för de övriga att förstå vilket fokus om behövs. I deras ögon sitter man och skriver på ett Word-dokument och har all möjlighet i världen att prata om helgens aktiviteter. I det läget kan 1-3 dagar i veckan på distans fungera bra, så länge man har planering och uppföljning varje vecka.

Om man däremot har medarbetare som själva är programmerare eller någorlunda IT-anknutna ser jag ingen anledning att jobba hemma regelbundet, annat än av praktiska skäl (sjukdom, resväg, etc.).

Det är också skönt att skilja på arbetsplats och hem, även om man är företagare och jobbar på kvällarna.

Senast redigerad av Adestro den 2013-01-17 klockan 13:43
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-17, 19:25 #15
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
De flesta aspekter av detta har redan tagits upp här i tråden och jag håller med om det mesta.

I slutändan handlar det nästan bara om disciplin och att kunna motivera sig om man jobbar på distans. När man är hemma finns det väldigt många distraktionsmoment och väldigt mycket som lockar mer än att jobba och som dessutom är väldigt nära till hands. Sitter man i soffan och jobbar är det t.ex. väldigt lätt att TV:n åker på och själ en del av ens koncentration. Man måste nästan ha ett eget rum som är ens arbetsplats så att man kan dela av det ifrån resten av hemmet så att man kan koncentrera sig och slippa alla distraktioner.
Jag tror att de allra flesta skulle ha väldigt svårt med att klara så mycket frihet under längre perioder. Man behöver nog vara väldigt motiverad och driven som person och tycka att det man gör är roligt för att det ska fungera.
Jag tror det är en minoritet som skulle klara av det, men de som klarar av det och som är lättstörda skulle nog kunna bli väldigt mycket mer produktiva jämfört med att sitta i ett öppet kontorslandskap.
Kommunikationen blir ju mycket sämre trotts all teknik som finns, men hur viktigt det är beror mycket på arbetsuppgifterna och organisationen runt ens arbete. Är man backend-programmerare och ansvarar för sin del av systemet eller en viss algoritm är kanske inte kommunikationen så viktig som när man sitter med frontend och måste bolla med grafiker/AD flera gånger om dagen. Det är ju just det grafiska och visuella som är svårt att förmedla på distans.

Att jobba hemifrån 1-3 dagar i veckan skulle nog vara ett bra alternativ för många tror jag dock.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-17, 20:47 #16
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
För att spinna vidare: det finns självklart nackdelar med att sitta hemma på sin kammare, så därför tror jag att det så småningom kommer att poppa upp lägenhetskomplex med delat kontor där många programmerare kommer att sitta. Jag snackar inte om att man sitter hemma i sin lägenhet i stan, utan att man bor i ett lägenhetskomplex i spanien, turkiet, thailand etc med svensk standard + bra väder med tillgång till ett delat arbetsutrymme.
sbgm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-17, 21:30 #17
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
Hos oss är distansarbetet nog mer eller mindre än nödvändighet. Dels för att snabbt kunna åtgärda ärenden utan att behöva vara på plats (oavsett om man är hemma eller hos kund) men att bara köra på distans skulle bli ohållbart i längden för att det i praktiken ska fungera med att få ihop projekt m.m. Arbetsplatsen är ju ett forum där man tar del av nya kontakter och lär sig massa nya saker. Sen blir det nog bättre trivsel generellt att man t.ex. kan vara ute på landet och jobba en dag om man ändå va tvungen att vara där den dagen.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-18, 21:22 #18
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Fördelar och nackdelar. Jag jobbar oftast bäst på ett kontor. Det beror lite på vad man jobbar med. Däremot kan det vara bra att kunna jobba ett par timmar hemifrån emellanåt också, så jag har gärna möjligheten men kommer oftast in på kontoret ändå.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-19, 11:56 #19
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Nu tror jag mer o mer företag flyttar helt från Sverige istället, varför nedgradera sig i Sverige med dåligt klimat och dyra skatter.

Är i regel 1-5 personer varje månad som flyttar ner till Malta permanent känns det som, och det är vad jag själv upplever genom gemensam grupp. Utöver det har jag dålig koll på hur många som flyttar som jag inte vet.

Sedan som person tjänar man ju mycket på jobba hemma, nästan alla jobbar ju 1-4h gratis varje dag bara genom restid till jobbet vilket man slipper då.

Sedan krävs det ju självklart möten ibland, sedan kan det väl bli segt sitta själv och jobba 8h om dagen i längden.

Som arbetsgivare så handlar det nog mer om kontrollen hur många timma personen verkligen jobbar totalt när man inte har kontroll
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 14:20 #20
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av sbgm Visa inlägg
Varför är alla arbetsgivare så negativt inställda till att deras anställda (programmerare) jobbar på distans?

Känns jäkligt 1980 att sitta på ett kontor, det finns ingen anledning till att programmerare ska behöva sitta på ett kontor i Sverige med 10 minus utanför fönstret när all teknologi finns för att jobba på distans till exakt samma resultat som det ger att sitta på ett kontor. Personligen tror jag att minst 50% av alla svenska utvecklare kommer att utvandra till varmare länder inom 10 år
Anledningen att många chefer/arbetsgivare har ett sjukligt kontrollbehov, eller så litar de helt enkelt inte på sina medarbetare.

Om man inte litar på en medarbetare skulle man ju aldrig anställt denne över huvud taget.

Men det beror ibland även på att chefer och arbetsgivar eär otroligt dåliga på att definiera tydliga och relevanta mål för sin verlksamhet och bryta ner det på individnivå, så det kan tjäna som en kompass för de enskilda medarbatarna.

Osäkra chefer är ofta förödande för verksamheten, för de vill gå in och detaljstyra HUR medarbetarna ska lösa olika detaljer i jobbet, de saknar ofta förmåga att delegera vilket i sig är en viktig egenskap för en bra ledare).

Kompetenta medarbetare på såna arbetsplatser brukar sluta ganska snart och företaget får därmed hög personalomsättning och de bästa medarbetatarna drar vidare till nästa jobb.

Det finns lösningar på problemet som brukar funka:

- Anställ endast de bästa talangerna A-players
- A-players vill helst jobba med andra A-players
- Delegerat ansvar till den enskilde medarbetaren
- Tydliga och relevanta mål på individnivå och för gruppen och företaget
- Chefer får ALDRIG detaljstyra en A-player
- Stimulerande och betydelsefulla arbetsuppgifter
- Mycket och ömsesidig feedback mellan medarbetaren och chefen


Det är min erfarenhet och lärdom.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-22 klockan 14:26
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017